Mina produkter
Hjälp
Emma80
CONTRIBUTOR *

Skattedeklaration i leverantörsreskontran

av Emma80

Hur ska man smidigast hantera momsdeklarationen som lägger sig som en faktura i leverantörsreskontran. Jag har bokfört skatteinbetalningen manuellt och skulle nu vilja få bort momsdeklarationen från reskontran - hur går jag tillväga?  

9 SVAR 9
Niclas_Tafvelin
PARTNER

av Niclas_Tafvelin

Det enklaste sättet är att skicka utbetalning på skattefakturan på samma sätt som övriga fakturor. Vill du hantera skattekontot och manuell betalning så kan du betala ut skattefakturan till konto 1630. Då blir den avvförd i lev.reskontran. Ställ då in detta betalningssätt på skatteleverantören så betalningen inte hamnar i betalningsförslaget. Om du hanterar skattefakturan och inte vill den ska bokas mot 2650 så kan du ändra till 2440 eller annat konto på skatteleverantören. Du kan även hantera övriga skatter som prel.skatt etc. som en skattefaktura och utbetalat med övriga fakturor. Då slipper du hantera manuella betalningar helt. Det finns alltså olika varianter och du väljer naturligtvis det du själv känner dig bekväm med.


//Niclas Tafvelin, WH Group AB
Christin Strömberg
CONTRIBUTOR ***

av Christin Strömberg

Hej Emma!

Jag tänkte att Visma skulle svara sig men nu ser jag att de inte gör det så här kommer mitt tips.

Vi har tagit bort kryssrutan på leverantören Skatteverket 49999, se nedan bild, så får vi ingen leverantörsfaktura utställd och kan hantera det manuellt istället. Hoppas det fungerar för dig också. Ha det gott.

 

ChristinStrmberg_0-1711448018262.png

 

Niclas_Tafvelin
PARTNER

Man kan göra så men det är ju inte det smidigaste sättet. Med denna hantering får du ju göra allting manuellt. Ofta vill man förenkla och automatisera, men det är ju upp till var och en.


//Niclas Tafvelin, WH Group AB
Saraste
CONTRIBUTOR *

av Saraste

Underbart-det skall jag ta bort. Ligger det kvar på konto 2650 efter att du gjort momsrapporten?

Emma80
CONTRIBUTOR *

av Emma80

Tack för tipset! Ska testa det! 

Saraste
CONTRIBUTOR *

av Saraste

Tycker också att det är konstigt att skattedeklarationen hamnar som en leverantörsskuld (det är ingen levskuld utan ligger på konto 2650) Jag får ju ingen "ren" reskontra med endast konto 2440. Ser ingen fördel/tidsbesparing med det heller. Hade varit toppen att få ett svar av Visma vad tanken med det är.

My Malmström
CHAMPION *

av My Malmström

Hej

Då skulle jag reversera din manuella inbetalning.

Sedan gå till Leverantörsbetalningar och där göra ett verifikat där man hämtar upp leverantören

och sedan hämta fakturan det gäller.

MyMalmstrm_0-1710161403237.png

 

Emma80
CONTRIBUTOR *

av Emma80

Man kan alltså inte "hoppa över" hanteringen av momsdeklarationen via reskontran? Tycker att det känns bökigt. Lite ovan med Visma

My Malmström
CHAMPION *

av My Malmström

Det tror jag inte man ska hoppa över

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här