Mina produkter
Hjälp
Niklas Svensson
CHAMPION *

Tillgängligt antal stämmer inte.

av Niklas Svensson

Hej,

 

Är det fler som upptäcker att en artikels tillgänglighet skiljer sig vid orderläggning och "detaljer lagerallokeringar"? När jag tex skapar en försäljningsorder och lägger på en artikelrad står det längst ner i fönstret På Lager 0 och Tillgänglighet 0. Om jag däremot går till "detaljer lagerallokeringar" syns det att jag har -1 i Tillgänglighet (pga artikeln ligger på en annan försäljningsorder). 

 

För att åtgärda problemet har jag behövt validera lagret men det är väldigt tidskrävande då vi har många artiklar och lagerställen, samt att det skapar osäker mot systemet. Vore kul att höra om någon annan har samma problem och möjligen fått förklaring eller förbättringsåtgärder?

 

Mvh Niklas

6 SVAR 6
Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej Niklas,

Om det är så att man inte har en artikel i lager och man lägger en säljorder med den artikeln så innan man sparar ordern så kommer det stå Tillgängligt NOLL som du säger i din beskrivning. Så snart man sparar och eventuellt tar bort parkerad så skall det komma upp att det är Tillgängligt -1 om det är så att artikeln finns på en annan säljorder.

 

Tror inte du skall Validera lagret alls i detta läget. Minus tecknet är en information om att det ligger en annan order med den artikeln. Dvs systemet ger bara en information.

 

I bifogad fil har jag lagt ett par bilder där man ser en order man har sparat och i Tillgängligt antal så ser man att det är -2. ( = 2 st är i annan order) Och i Detaljer lagerallokeringar blir det då -3 totalt.

Vilket då är en hjälp för att veta antal som man minst behöver beställa till lagret

 

Vet inte om det här kan vara till hjälp för dig?

 

 

Niklas Svensson
CHAMPION *

av Niklas Svensson

Hej Angela!

 

Alla svar och tips är bra, tack!

 

Däremot är det inte riktigt lösningen på mitt problem (dumt av mig att jag inte bifogade bilder). 

Precis som du beskriver påverkas inte tillgängligheten förrän jag har sparat ordern och därefter går in till Detaljer Lagerallokeringar. I mitt fall fanns det redan en sparad order med artikeln så tillgängligheten var -1. Efter att jag sparar min order ändras tillgängligheten till -2, därför borde orderfönstret visat mig -1 i tillgänglighet?

 

Mvh Niklas

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej Niclas,

Som jag ser på det, så det antal du ser på Tillgängligt, är det antal som den artikeln ligger på andra ordrar dvs den order du håller på med är inte inräknat i det antalet.

 

Om man har en order innan och lägger som du beskriver en till så kommer du på den ordern enbart se -1

När du har sparat den ordern med 1st i antal och kanske lägger en ny så kommer du då se att det är -2 i Tillgängligt.

När man är i en order och trycker på Allokeringar så kommer man då se att det är 1st i kolumnen ANTAL och sen i kolumnen ALLOKERING kommer man se det antal som är på andra ordrar dvs 2 i mitt exempel.

 

Det är i alla fall så som jag ser på det.

Visma kanske kan svara på vad som gäller så att det är helt solklart 🙂

 

 

 

 

Niklas Svensson
CHAMPION *

av Niklas Svensson

Hej Angela!

 

Jag håller med dig i din förklaring och det är så det systemet visar mig i de flesta fall. I mitt fall var det dock så att det fanns en order med 1 i antal på artikel X och jag började registrera en ny order med Artikel X. Ser då att Tillgängligheten är 0 vilket var lite märkligt då jag visste att det fanns annan order på artikeln. Utan att spara min nya order gick jag in på Detaljer lagerallokeringar och såg där att tillgängligheten var -1 på artikel X (utan att jag sparat min nya order). När jag då går tillbaka till min order (som inte är sparad) står det tillgänglighet 0 vilket är fel. systemet borde visa -1 pga det finns en tidigare order med artikel X på.

 

Jag fick förklarat att det kan finnas "döda länkar" mellan databasen och systemet vilket gör att Tillgängligheten på artikeln inte blivit "uppdaterad" och när jag då slår min order visar systemet tillgänglighet 0. Lösningen var att validera lagret (eller bara artikeln) och då löste det sig. Dock innebär det att vi måste validera lagret vilket är väldigt tidskrävande och ingen annan kan skapa transaktioner i systemet. Jag ska inte säga att det är ett jättestort problem men hade gärna velat höra om det fanns fler användare som upplevde samma problem och kanske hittat/sett något mönster i anledningen till att det kan bli så.

 

Mvh Niklas

sofiahjelm
CONTRIBUTOR ***

av sofiahjelm

Hej, jag upplever samma problem med detta, det som inte syns när man skapar en order är om artikeln ligger på en parkerad order. Det syns däremot på detaljer lager-allokeringar. 

Niklas Svensson
CHAMPION *

av Niklas Svensson

Hej,

 

Det kanske beror på att ni ställt in "Beräkningsregler för tillgänglighet" så?

Om du söker på Beräkningsregler för tillgänglighet så kan du se hur ni ställt in att systemet ska inkludera eller dra av antal från tillgänglighet.

 

Mvh Niklas

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här