Mina produkter
Hjälp
Anonymous
Inte tillämpbar

Få faktura utan fakturanummer

av Anonymous

Hej,

 

Jag försöker att skapa egna fakturor som redan är skickade i Visma admin och betalningar har kommit in och vill inte att de ska få ett fakturanummer, utan vill bara att pengarna ska belasta projektet. Detta då vi inte kan skapa rätt ordningsföljd på fakturorna (pga de går i så olika system till kunderna m.m). En konsulent som hjälpte oss sätta upp allt (men dessvärre så verkar inte allt vara uppsatt korrekt) sa till mig att skapa en faktura status i stil med "betald i visma admin" och så skrivbordsskydda den så skulle inte ett nummer skapas (då man ej kan boka ur att man inte vill ha fakturanummer i något steg), men när jag nu testade detta så skapas det fortfarande ett fakturanummer. Kan jag kringå processen med fakturanummer på något sätt, eller jag får acceptera att de får ett fakturanummer (och skriva en kommentar vad det egentliga fakturanumret är) och hoppas på att det inte blir tokigt mellan PM och Admin? 

 

Mvh 

Sarah

3 SVAR 3
Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej Sara,

 

Tyvärr verkar de ha blivit ett missförstånd kring hur man ska hantera tidigare betalda fakturor som man önskar lägga in i Visma.net project management. Vi ber självklart om ursäkt för detta och kommer att kontakta dig direkt så att vi kan reda ut detta 🙂

 

Ha en fortsatt bra dag.

 

Med vänlig hälsning

Johanna Berger

av Emma Wesslén (Uppdaterad ‎17-05-2021 12:44 av Emma Wesslén VISMA )

Hej Sarah 

 

Det går inte att skapa fakturor som inte har något nummer och samtidigt innehar status betald i PM.

 

En möjlig workaround du kan prova om fakturanummer inte måste finnas i PM är följande: 

1.Skapa en ny fakturastatus som heter t.ex. Historik i Inställningar - Fakturastatus.

Markera inga boxar för statusen och placera den högst upp/innan utkast. 

2. Skapa alla de önskade fakturorna och placera de i Historik-statusen

3. Gå tillbaka till Inställningar - Fakturastatus och inaktivera fakturastatusen. 

 

Resultatet du får då är att inga fakturor innehar fakturanummer, projketet belastas med de belopp som fakturan avser men fakturorna kommer alltid ha status Utkast ej betald. Det går inte att kombinera inget fakturanummer och betald status. 

 

Hoppas det hjälper dig vidare 🙂 

 

 

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej Emma,

 

Tack för svar! Det är lite märkligt att en konsulent från Visma (numera Zedcom) som ska vara expert på systemet säger att det ska fungera (samt att vi betalat konsulttimmar för att få det att fungera), hur kan det komma sig? Har det gått förut?

 

Hur fungerar workarounden när man då lägger in nya fakturor som är skickade? Behöver jag skapa en ny sådan fakturastatus varje gång?

 

Tack för svar 🙂

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här