Mina produkter
Hjälp
Anonymous
Inte tillämpbar

Offertrader byter plats när man ändrar i dem

av Anonymous

Hej,

 

Jag satt och uppdaterade en offert och blev lagom frustrerad när jag märkte att offerraden flyttade sig när man var inne och gjorde en ändring (och förvirrad och trodde flera gånger att något var tillagt två gånger), är detta ett känt problem hos er?

 

Mvh

Sarah

3 SVAR 3

av Emma Wesslén

Hej SarahTornqvist 

 

Kan du förklara vad som uppdateras, vad är det för ändring som du genomför som sedan gör att offertraden flyttar sig menar du? 

Är du inne på ett Offertutkast eller i en offertmall?

 

Det underlättar mycket för oss när vi har steg för steg för instruktioner så att vi kan testa och se om det går att återskapa det du upplever i din miljö i någon av våra demomiljöer 🙂  

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej Emma,

 

Det som uppdaterades var priserna för en rad, orginalofferten har ändrats så var inne och ändrade i den. Vet inte när det räknas som en mall, men varit ett utkast, blivit sparad med projektet och sedan när projektet vunnits så har offerten öppnats och sedan har ändringar gjorts i offerten. Och när jag då ändrat priset (gärna på rader som legat längre ned i offerten), så har raderna helt plötsligt hoppat högre upp i offerten när man sparade med det nya priset, vilket har varit väldigt förvirrande.

 

Hoppas detta räcker, annars får ni hojta till 🙂

 

/Sarah

av Emma Wesslén

Hej Sarah! Först vill jag ursäkta att ett svar har dröjt här, har just hunnit testa enligt de stegen som du angav i ditt senaste svar men vi lyckas inte återskapa det du beskriver.

Vi utgår från att offerten inte är accepterad ännu även om projektet är vunnet då det inte går att redigera en accepterad offert eller så har man också ändrat status på offerten tillbaka till exempelvis skickad. 

 

Stämmer det att det är en avgift som priset ändrades för på offerten?
Det går inte att manuellt ändra priset för en arbetstyp i avsnittet Offertrader, endast avgiftspriser kan ändras manuellt där. Arbetstypernas pris styrs från fliken Prissättning. Oavsett om jag genomför en manuell höjning eller sänkning av priset på en avgift längst ner eller högst upp i offertraderna så flyttas inte raden i offerten. För att prova så gjorde jag även en ändring av beskrivningen på avgiftsraden för att se om alfabetisk sortering tillämpas men raden flyttades inte då heller. 

 

Det enda stället jag uppfattade att rader flyttades på när man arbetar med en offert är i fliken Prissättning - Arbetstimspriser. I denna vy tillämpas alfabetisk ordning och därför kan raderna flyttas om när man t.ex. ändrar arbetstyp på en befintlig rad men detta påverkar inte Offertraderna i fliken Offert. 

 

Det verkar alltså inte finnas någon logik i systemet att prisändringar påverkar radernas placering utefter våra tester, men skulle detta ske upprepade gånger så förslår vi att ni tar kontakt med er återförsäljare så kan de undersöka er specifika miljö närmare och vid behov kan de kontakta oss för vidare undersökning. 

Allt gott 🙂 

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här