Mina produkter
Hjälp
Anonymous
Inte tillämpbar

Pågående arbete

av Anonymous

Hej,

Jag har en kund som köpt en timbank av oss, som alltså faktureras nu, men som sedan räknas av när vi arbetar.

Jag behöver en rapport för pågående arbete på löpande räkning.

Genom att det är fakturerat i förtid så bör det dyka upp som en minuspost i en rapport (då vi är skyldiga kunden tid) som sedan betas av upp till 0 när vi fullgjort alla timmar.

Jag hittar ingen sådan rapport, hur går jag tillväga?

9 SVAR 9
Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej Mikael,

tack för svar men dessvärre så tror jag inte det hjälper oss.

 

Våra projekt kan löpa över flera månader och det vi gör är fakturera upparbetad tid per månad.

 

Det jag behöver i en rapport är mao alla timmar som upparbetats sen senaste faktureringen och inte fakturerats ännu och de kriterierna kan jag inte uppfylla med den rapport du föreslår vad jag kan se? Nu kör jag med engelskt gränssnitt för det brukar oftast vara enklare men det jag tror är problemet är så som jag ser det slutdatumet för det hänvisar vad jag kan se inte till tidraderna utan till vad jag fyllt i på vardera phase eller liknande? I en drömvärld skulle det framgå vad jag fakturerat så här långt och vad månadens aktuella fakturering kommer att bli också. Då skulle det verkligen hjälpa oss.

 

Jag förstår inte varför det inte går att dra ut summering över tidrader per phase där man också får med estimate och remaining för det känns som sagt inte jättekonstigt att man redovisar mot kund hur många timmar man upparbetat en månad och hur många timmar som återstår från angivet estimat?

 

Men... det kan mycket väl vara så att vi är först med ett sådant behov och behöver OnestopReporting vilket jag uppfattar är en helt anpassad rapport för oss eller möjligen ett mer kraftfullt och fritt rapportverktyg?

 

Det som tyvärr är frustrerande är att vi vill använda Visma för att generera fakturor och hantera tidrapportering och just nu krävs Excelexporter och på det Excelmacros för faktureringen vilket skaver ganska rejält.

 

Återigen tack för att du försökt hjälpa dock och ditt tips om hur man kanske kan lösa detta med OnestopReporting.

 

Mvh,

Johan

Mikael Björk
PARTNER

av Mikael Björk

Om vi vänder på det. Delge en "excel-fil" på hur du vill ha det så kommer det finnas fler som förstår vad du vill åstadkomma.

Och som svar angående OSR. Där kan du få ut i princip vad du vill. Det är ens excelkunskap som skapar begränsning.


_______________
Mikael Björk
VD / CEO
Traventus AB



Customer Success Partner of the Year
Mikael Björk
PARTNER

av Mikael Björk

Va med att du då gör en fas med - antal motsvarande de timmar de har betalt för? 


_______________
Mikael Björk
VD / CEO
Traventus AB



Customer Success Partner of the Year
Mikael Björk
PARTNER

av Mikael Björk

Denna lösning fungerar inte när jag testade snabbt. Det går inte att skapa negativa faser. Så bortse från mitt ogenomtänkta förslag.


_______________
Mikael Björk
VD / CEO
Traventus AB



Customer Success Partner of the Year
Mikael Björk
PARTNER

av Mikael Björk

Bara för att förstå din situation lite mer. Ska du bara använda det som underlag för en rapport eller är det också så att det inte får faktureras om det inte blir totalt plus på projektet?


_______________
Mikael Björk
VD / CEO
Traventus AB



Customer Success Partner of the Year
Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous (Uppdaterad ‎07-12-2020 15:17 ( )

Jag vill ha det som en rapport enbart. Timmarna är köpta och ska användas av kunden. Sedan kan de behöva köpa till mer. Arbetet sker löpande men kunden ville ha kostnaden på den här sidan årsskiftet.

Med andra ord hade jag velat ha en kolumn med arbetad tid i projektet | antal fakturerade timmar | fakturerat belopp (som en minuspost).

I projektinställningarna lade jag till ett fasspecifikt undantag med ett fast pris och XX antal timmar. De timmarna ser jag dock ingenstans utan lade ett estimat på samma.

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej!

Ett vanligt sätt är att fakturera ett fastpris (arvode) och använda estimatet för att beskriva hur många timmar som ingår. Sedan kan du jämföra nedlagd tid med estimatet. Det finns då även möjlighet att lägga till en kolumn i projektrapporten för Återstående tid, dvs Estimerad tid-Rapporterad tid. 

I mitt exempel har jag fakturerat 50.000 kr som ska motsvara 40h (estimatet). 

När tiden rapporteras räknas Totala arbetstimmar upp och Återstående timmar ner. 

Projekt med avräkning.PNG

Vill kunden köpa till fler timmar kan du justera upp estimatet och fakturera ytterligare en fastprispost (arvode).

Notera att projektets prissättning ska utgå från fastpris, inte som fakturerbara timpriser, annars blir de rapporterade timmarna fakturerbara. 

 

Vänliga hälsningar,

Susanne 

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Jag försöker skapa en rapport inför fakturering där jag kan se följande:

  • Antal timmar som ligger för fakturering på en Phase
  • Estimerat antal timmar på den Phase

Vårt upplägg mot kund baserat på att vi gör ett estimat och att vi fakturerar upparbetat tid. Det känns som ett väldigt vanligt scenario men trots det verkar det omöjligt att skapa en användbar rapport för det ändamålet vilket känns väldigt märkligt eller så är det bara jag som inte hittar den?

 

Jag såg svaret i denna tråd men det hjälper inte för enligt instruktionen här så får man bara ut det per phase och inte per månad och jag vill ju samla allt inför fakturering.

 

Förhoppningsvis finns det en möjlighet att skapa en helt egen rapport eller något jag trots allt missat?

 

Tack på förhand,

Johan

Mikael Björk
PARTNER

av Mikael Björk

Hej Johan.

Jag är inte med helt men jag försöker ändå.

Om du tittar på det och att du då vill gå ner på fasnivå så måste du utgå från fasnivå. Därför testade jag att förändra en standardrapport och fick fram det jag ser att du är ute efter. 

Testa enligt bilderna, det är vår skarpa miljö så därför blurrat.

 

Om detta inte är gott nog så bör du överväga att prata med din partner om att implementera OnestopReporting. Vi/jag kör det och då är ingen rapport för liten.

 

1.jpg

 

2.jpg

 

3.jpg


_______________
Mikael Björk
VD / CEO
Traventus AB



Customer Success Partner of the Year

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här