Mina produkter
Hjälp
Anonymous
Inte tillämpbar

Problem i dataöverföringen, tar in fel i Visma lön

av Anonymous

Hej,

 

Jag satt och importerade lönefil till Visma lön 600 och precis innan jag skulle godkänna allt reagera jag på att en anställd inte hade fått rätt avdrag.

 

Vi har släpande på frånvaro och personen i fråga var sjuk 1-2 juli. Innan när någon varit sjuk så har allt kommit in som det ska, men denna gång kom inget karensavdrag in, vad kan ha hänt? Vi har inte rört några inställningar i varken Visma PM eller Visma lön.

 

Det enda som kom in var lönearter :

3107 - 16 h

3157 - 16 h

Är väldigt allvarligt att all data inte kommer över som det ska när det gjort det innan.

 

Mvh

Sarah

1 SVAR 1

av Emma Wesslén (Uppdaterad ‎23-08-2021 11:37 av Emma Wesslén VISMA )

Hej Sara 

 

Kontrollera först hur frånvarokoden som den anställde använt för att registrera frånvaron i PM är kopplad mot Visma Löns tidkoder. 

Är koden kopplad mot Snabbval eller en Löneart?
Vi rekommenderar att koppla frånvarokoden mot snabbvalet Sjuk för att det ska bli korrekt importerat.

Om frånvarokoden är kopplad mot rätt Snabbval och det är ett snabbval och inte enskilda lönearter som skapats på lönebeskedet (om det finns en lila prick till vänster om raden är det ett snabbval) så kan du också öppna snabbvalet i Lön från den anställdes lönebesked genom att dubbelklicka på raden för snabbvalet Sjuk och kontrollera om rutan "Skapa inte en karens" är markerad då det också orsakar att endast 3107+3157 genereras. Om rutan är markerad och detta är felaktigt eller om ni funderar på varför så kontakta Visma SPCS för mer information. 

 

 

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här