Mina produkter
Hjälp
MalinSc
CONTRIBUTOR **

Referens vid betalning

av MalinSc

Hur kommer det sig att det står 00 vid referens vid betalning på fakturorna?

Vi använder inte OCR och förut har vi fått fakturans nr med betalfilen.

Nu kommer många betalningar in med 00 och det blir väldigt tungjobbat att klura ut vilken betalning som hör till vilken faktura. Vi fakturera i Visma PM och använder Admin 2000 som ekosystem

6 SVAR 6
SFElisabeth
CONTRIBUTOR *

av SFElisabeth

Hej,

Jag har samma bekymmer och har varit i kontakt med Visma om problemet. Jag får samma svar som ovan att man antingen får finna sig i att få betalningar märkta 00, eller få betalningar märkta med ett OCR-nr. Båda lösningarna gör att man manuellt får gå in och leta efter vilken faktura betalningen avser, med risk att man gissar fel.
Jag förstår att "Reference number" är tvingande i svensk XML-kod för efakturor. 

När man har valt att inte använda OCR, så hanterar Visma Projekt Management det på ett sätt som blir fel.

Man kan inte skicka med värdet "00" eftersom systemen som hanterar fakturan tror att betalningen ska märkas med 00.

Antingen ska fakturanummer skickas som "Reference number" eller också ett värde som mottagarsystemen förstår att de inte ska använda.

av Emma Wesslén (Uppdaterad ‎23-08-2021 08:17 av Emma Wesslén VISMA )

Hej MalinSc

 

Punkten som är utdragen från sidan översatt till svenska: 

  • I Sverige så är det möjligt att dölja referensnummer/OCR från fakturan, dock så är detta obligatorisk information som ska inkluderas när man skickar e-fakturor. När man använder integration till Autoinvoice, se alltid till att det finns referensnummer/OCR på fakturan. 

Därför när man har stängt av OCR i en fakturamall som används för e-fakturor I PM så kommer det automatiskt genereras 00 i XML-filen vid den taggen för att dokumentet ska kunna valideras. Vi rekommenderar därför att använda OCR på e-fakturor som skickas från PM.

 

Det innebär att när du skickar e-fakturor från Visma.net Project Management så måste du kontrollera att Referensnummer/OCR inkluderas på fakturan genom att gå till Verktyg > Inställningar > Fakturamall, öppna fakturamallen/mallarna. I den grundläggande informationen ska "Visa fakturans referensnummer" vara markerad på de mallarna som används för e-fakturor. 

 

Tyvärr finns inte sidan på svenska i dagsläge men det finns verktyg som till exempel Google Translate som du kan använda för att översätta sidan vid behov. 

 

Hoppas detta var tydligt nog, återkom om du fler följdfrågor. 

MalinSc
CONTRIBUTOR **

av MalinSc

När jag går in på fakturamall så finn det 2 rutor, detta är din defaultmall och visa fakturans referensnummer..

Nu har jag markerat defaultmall, om jag markerar referensnummer vill jag minnas att det står OCR på fakturan och då blir kunderna förvillade för vi är inte anslutna till OCR.

Jag har inte den sökvägen som du skriver om...

Hur löser jag detta?

av Emma Wesslén

Hej igen Malin, jag har redigerat mitt tidigare svar med rätt väg till inställningen på fakturamallen.

(Verktyg > Inställningar > Fakturamall, öppna fakturamallen/mallarna. I den grundläggande informationen ska "Visa fakturans referensnummer" vara markerad på de mallarna som används för e-fakturor.)

Vi förstår vad du menar men man behöver inte vara ansluten till OCR för att kunna använda OCR. 
OCR är en vanlig metod som används som betalningsreferens i flera olika system för att matcha betalningar mot fakturor. 

av Emma Wesslén

Hej! Har de fakturorna skickats som e-faktura? 

 

Om ja så är det ett krav för valideringen av e-fakturor att filen ska innehålla information om OCR. 

Därför när man har stängt av OCR i en fakturamall som används för e-fakturor I PM så kommer det automatiskt genereras 00 i XML-filen. Vi rekommenderar därför att använda OCR på e-fakturor som skickas från PM. Information om det finns här i Notes before start: https://support.severa.com/fi/support/solutions/articles/77000465054-autoinvoice-integration 

 

  • In Sweden it is possible to hide reference number from invoice but this is mandatory information when sending eInvoices. When using the integration make sure that the reference number is shown on invoices.
MalinSc
CONTRIBUTOR **

av MalinSc

Kan jag få länken på svenska? 

Samt vill jag få förklarat vad texten vid punkten betyder och innebär

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här