Mijn Communities
Help
wilcotroost
CONTRIBUTOR *

Bankboeking stornering van automatische incasso

door wilcotroost (Bijgewerkt ‎28-09-2023 15:04 door wilcotroost )

Er heeft een automatische incasso plaatsgehad die is geboekt in het bankboek. Hierdoor is de openstaande post verdwenen uit de lijst met openstaande facturen. Nu ontvang ik een week later een stornering van de incasso. Ik kan deze stornering niet vanuit het bankboek op de originele factuur boeken omdat deze niet meer in de lijst voorkomt. 

 

Vraag: hoe kan ik deze mutatie wel in eAccounting verwerken?

3 ANTWOORDEN 3
Jan Veldhuizen
CONTRIBUTOR ***

door Jan Veldhuizen

Hoi Wilco, 

Dat had ik zo niet begrepen maar dat gebeurd zeker. Dan zijn al je incasso's of afgeboekte inkoopfacturen teruggedraaid. Ik weet niet om hoeveel het gaat maar dan kies voor dezelfde optie als ik beschreven heb alleen dan kies je voor "betaling inkoopfactuur". Je kunt dan steeds een factuur kiezen die met dit incassobestand is afgeschreven. Als laatste blijft dan het bedrag over van de factuur die je niet wilt afboeken en daarvan boek je het bedrag naar kruisposten.

Jan Veldhuizen
CONTRIBUTOR ***

door Jan Veldhuizen

Hallo Wilco,

Je kunt de eerste boeking annuleren door op de boeking te gaan staan en op "annulering afstimming" te drukken. Dan staat deze gewoon weer open, zo ook jouw factuur. Onder de knop "afstemmen" kun je ook voor een andere boeking kiezen. Hij opent dan een nieuw scherm en hier kun je in jouw geval kruisposten kiezen. Het gestorneerde bedrag boek je dan tegen op kruisposten loopt deze weer glad en je factuur staat nog open.

wilcotroost
CONTRIBUTOR *

door wilcotroost

Dank voor jouw snelle antwoord Jan. Is het echt zo eenvoudig als je schetst? De bankboeking maakt namelijk deel uit van de afboeking van meerdere incasso's. Draai ik dan niet de afboeking van al die incasso's terug?