Mijn Communities
Help
Laurens R
CONTRIBUTOR *

Correcte verwerking van BTW vrijgestelde diensten

door Laurens R

Hallo,

 

Ik lever diensten aan het hoger onderwijs en deze instanties zijn volgens de belastingdienst vrijgesteld van BTW. Diensten die ik aan hun lever moet ik ook als zodanig factureren. Echter heb ik ook nog andere activiteiten die wel BTW afdragen vereisen. Bij de BTW aangifte mag ik de vrijgestelde btw echter niet terugvragen van de belasting (wat logisch is). Ik heb echter wat problemen om dit op correcte wijze in eAccounting voor elkaar te krijgen.

 

Welke rekeningen en instellingen ik ook probeer, het lukt me maar niet om de btw aangifte goed te genereren in eAccounting. Ik heb een aparte "vrijgestelde" grootboekrekening gemaakt. Zowel met als zonder BTW code. Ik heb aanpassingen gemaakt in de boekstukken. Het lukt me maar niet in de BTW aangifte om de de vrijgestelde BTW in mindering te brengen van de "normale" btw die ik wel terug krijg van de belasting. Hoe kan ik dit het beste doen?

3 ANTWOORDEN 3
Laurens R
CONTRIBUTOR *

door Laurens R (Bijgewerkt ‎31-08-2022 03:38 door Laurens R )

Kleine toevoeging ter verduidelijking: De vrijgestelde BTW die ik niet factureer aan mijn klant moet dus in mindering gebracht worden op de voorbelasting (waardoor ik dus minder terug zal krijgen van de belasting)

Goedgekeurde oplossing
Paul te Pas
CONTRIBUTOR ***

door Paul te Pas

Je zou onder de algemene kosten een grootboekrekening aan kunnen maken met als omschrijving "Correctie BTW voorheffing i.v.m. BTW vrijgestelde prestaties.

Per kwartaal zou je dan handmatig de BTW correctie kunnen inboeken via het memoriaal. De tegenrekening betreft bijvoorbeeld # 1610 (denkt er aan dat je het vinkje handmatig boeken toestaand aanvinkt).

 

Op deze wijze wordt het juiste bedrag aan BTW voorheffing meegenomen in de aangifte.

Laurens R
CONTRIBUTOR *

door Laurens R

Dank Paul! Ik geloof dat ik wat te ingewikkeld aan het nadenken was 🙂 Dit klinkt logisch!