Mijn Communities
Help

voorbelasting bij belaste en onbelaste omzet

door BigVoet administratiekantoor

Ik loop in eAccounting vast bij het verwerken van voorbelasting in de BTW aangiften bij klanten met zowel belaste als onbelaste omzet wanneer vooraf niet voorspelbaar is wat de verhouding tussen deze 2 wordt en de kosten niet specifiek bij 1 van de 2 soorten omzet horen.

Voorheen, in Davilex, kon ik handmatig de voorbelasting op € 0 zetten in de aangifte en in het laatste kwartaal de verhouding bepalen en de juiste voorbelasting meenemen.

Dit kan niet in eAccounting.
Ik kan wel alle voorbelasting op een (nieuw aan te maken) tussenrekening zetten en het juiste percentage aan het eind van het jaar weer op de voorbelasting. Máár, dan is straks de connectie weg tussen de kosten en de BTW die niet in aftrek kon worden genomen. Dit vind ik vervelend.

Ik ben erg benieuwd hoe collega's hier mee omgaan.

5 ANTWOORDEN 5
Robert62
CONTRIBUTOR ***

door Robert62

Het nadeel van deze methode is dat de niet aftrekbare BTW niet de betreffende kosten verhoogd maar een eigen kostenpost wordt.

 

iaccount
CONTRIBUTOR ***

door iaccount

Ik bereken per kwartaal welk deel van de voorbelasting niet aftrekbaar is, op basis hiervan maak ik onderstaande boeking.

Na deze boeking kan je de juiste aangifte omzetbelasting maken en je hebt goed in beeld welk deel van de voorbelasting niet aftrekbaar was.

 

iaccount_0-1684141557990.png

 

Beste iaccount, dank voor je reactie. Onder welk type en referentiecode heb je grootboekrekening 4848 toegevoegd? En zoals ik nu zie heb je aan het eind van het jaar dan een bedrag openstaan bij 4848 (omdat je deze eerst ex btw boekt en dan tegen boekt in de btw.)

iaccount
CONTRIBUTOR ***

Rekening 4848 heb ik onder algemene kosten staan. Het klopt inderdaad dat er een saldo open blijft op deze rekening ter hoogte van de niet aftrekbare BTW. Je zou dit per rekening kunnen uitsplitsen over alle kosten waar een BTW correctie over gemaakt is maar ik vind het praktischer om dit in één bedrag te laten staan.

Robert62
CONTRIBUTOR ***

door Robert62

Wat ik momenteel doe is het volgende.

Stel factuur € 100, op dat moment vrijgestelde omzet € 80; belaste omzet € 60.

Grootboekrekening met BTW code 100*60/140

Grootboekrekening met BTW vrij 100*80/140.

En ja in januari van het volgende jaar moet je wellicht een correctie boeking maken.