Mijn Communities
Help
KMO65
CONTRIBUTOR *

(Koers)verschil USD bankrekening

door KMO65

We hebben een USD rekening bij de bank. De mutaties worden handmatig via "import afschriftregels" ingelezen en vervolgens via "Afschriftregels verwerken" verwerkt.

Het saldo op het scherm "Import afschriftregels" van de betreffende bankrekening (in USD) komt overeen met het werkelijke saldo (in USD) op de rekening.

 

Maar: het saldo van de grootboekrekening van het bankboek (in euro's) wijkt nogal af van het banksaldo omgerekend naar euro's tegen de huidige dagkoers.

Het zal iets met koersverschillen te maken hebben, maar ik kan niet duidelijk verklaren wanneer die ontstaan.

Vragen: hoe ontstaat dit verschil en hoe zou ik dit jaarlijks per einde boekjaar kunnen/moeten wegboeken naar koersverschillen?

2 ANTWOORDEN 2
Goedgekeurde oplossing
Roland van Belle - Consolit
PARTNER

door Roland van Belle - Consolit

Via herwaarderen van het grootboek, worden de saldi opnieuw bepaald op basis van de dan geldende dagkoers:

RolandvanBelleConsolit_0-1697464563405.png

Dit geldt ook voor de debiteuren openstaande posten en crediteuren openstaande posten.

 

De transacties worden geboekt tegen de dagkoers. Deze kan automatisch opgehaald worden.

Dit is ingesteld in voorkeuren valuta:

RolandvanBelleConsolit_1-1697464626026.png

Wanneer dit ingesteld staat, worden koeren periodiek opgehaald.

De banktransacties worden geboekt tegen de dan geldende koers, waardoor genoemde verschillen kunnen ontstaan.

 

Door middel van herwaardering wordt dit dan weer 'rechtgetrokken'.

KMO65
CONTRIBUTOR *

door KMO65

Bedankt voor je snelle en duidelijke antwoord. Het werkt 🙂