Mijn Communities
Help
Eva Zweedijk
CONTRIBUTOR *

Mail Zwangerschap/ziek in flexibiliseringsperiode is in strijd met regelgeving UWV

door Eva Zweedijk
Status: Nieuw

Onze administrateurs ontvangen onderstaande mail wanneer een werknemer ziek is in de flexibiliseringsperiode:

EvaZweedijk_0-1754985060758.png

• Deze werknemer werd op 3-3-2025 ziek gemeld en de mail werd ontvangen op 7-3-2025. Dit is te laat om tijdig een ziekmelding aan het UWV door te kunnen geven. Waarom zit hier zoveel tijd tussen?
  • Conform UWV dienen ziekmeldingen (ongeacht de reden van ziekmelding, dus ook als het niet met de zwangerschap te maken heeft) binnen de flexibiliseringsperiode gemeld te worden zodat hier een ziektewet uitkering voor uitbetaald kan worden. De dagen van ziekmelding moeten dan van het bevallingsverlof worden afgehaald. (Zie onderstaande info vanuit UWV). De mail geeft echter opdracht tot het verleggen van de begindatum van het verlof maar dat is in strijd met de regelgeving van het UWV.  
    --> Kan hierop een aanpassing worden doorgevoerd? 
    --> Kan er automatisch een melding richting het UWV gaan als een werknemer ziek is binnen de flexibiliseringsperiode of is het hierbij van belang dat het een ziek agv zwangerschap melding is. Voor het UWV maakt dit in deze periode namelijk geen verschil. 

Info UWV:

Ziek en zwanger met een uitkering | UWV 

EvaZweedijk_1-1754985144197.png

Chat UWV: 

Chat UWV, controle ziek gedurende de flexibiliseringsperiode  

Dounia 

UWV  | 23-4-2025  

Operatorbericht verstuurd op 09:59:  

Welkom bij onze live chat voor werkgevers.  

Zodra u start met typen lezen we met u mee.  

We beantwoorden geen vragen waarvoor we uw bedrijfsgegevens nodig hebben. Voor deze vragen stuurt u een bericht via het werkgeversportaal.  

Uw chatgesprek kan worden gebruikt voor kwaliteitsdoeleinden.  

Let op: als werknemer chat u met ons op Mijn UWV.  

Bezoekersbericht verstuurd op 10:11:  

Als een werknemer ziek is in de flexibiliseringsperiode, met een andere reden dan de zwangerschap. Dienen we dit dan toch door te geven als ziek agv zwangerschap voor het ontvangen van de ziektewet uitkering?  

Operatorbericht verstuurd op 10:13:  

Goedemorgen, mijn naam is Dounia van UWV.  

Operatorbericht verstuurd op 10:14:  

Wat vervelend dat de werknemer ziek is geworden. Ik ga dit even voor je uitzoeken of je de ziekmelding gewoon onder de vangnet kan doen. Heb je een momentje voor mij?  

Bezoekersbericht verstuurd op 10:14:  

natuurlijk  

Operatorbericht verstuurd op 10:17:  

Als de werknemer in de 6 tot 4 weken na de vermoedelijke bevallingsdatum ziek is, dan kan je een ziektewet uitkering aanvragen bij ons.  

Operatorbericht verstuurd op 10:18:  

Voorbeeld; zwangere werknemer is ziek in de flexibiliseringsperiode van 6 tot 4 weken voor de dag na de uitgerekende datum, tot de gekozen ingangsdatum verlof. Oorzaak ziekte kan zowel de zwangerschap zijn als een andere aandoening of ziekte Als de zwangere werknemer ziek is in de 6 tot 4 weken voor de dag na de uitgerekende datum (de flexibiliseringsperiode), dan meldt zij zich ziek bij de werkgever. De werkgever kan voor haar een Ziektewet-uitkering aanvragen. De oorzaak van haar ziekte is daarbij niet van belang. De dagen dat zij ziek is in de flexibiliseringsperiode trekken wij af van het zwangerschapsverlof van minimaal 16 weken. Het verlof eindigt daarom mogelijk eerder dan was gepland. Let op: na de bevalling duurt het verlof altijd nog minimaal 10 weken.  

Elke ziekmelding binnen de flexibiliseringsperiode voor de ingangsdatum van het verlof wordt uitbetaald door het UWV. Bij ziekte in flexibiliseringsperiode is er recht op ziekengeld ter hoogte van het dagloon. Dit geldt voor zowel zwangerschap, als niet zwangerschap gerelateerde klachten.