Mine områder
Hjelp
Phat Nguyen
CONTRIBUTOR **

Kommentar felt saldobalanse og mulighet for å gi riktig transaksjonsklasse for resultatkonti i SB

av Phat Nguyen
Status: Åpen

Hei. 

 

Jeg lurte på hvorfor man kan kun velge påstander for balansekontier for resultatkontier under saldobalansen(transaksjonsklasse kolonnen) i Descartes? 

 

Ja, man kan si at noen av påstandene er "like", men faglig sett f. eks. for en balansepost snakker man gjerne om eksistens, mens for en resultatpost er det snakk om gyldighet. 

 

Eller er det tenkt at man IKKE skal velge påstand for resultatkontier, men kun referere til transaksjonsklasse og dernest under risikooversikt bestemme relevante påstander for resultatkontier?

 

Det ville vært topp om påstander for resultatkontier som er valgt under risikooversikt også kom opp under saldobalansen, eller motsatt ved at man bestemmer relevante resultatpåstander i saldobalansen først, og programmet tok med valgt påstand videre til risikooversikten. 

 

Videre tenker jeg om det hadde vært fint om saldobalansen fikk en "kommentar" kolonne i saldobalansen slik at man kan skrive litt fritt, da dette er nyttig for å vite om kontoen er under arbeidsvesentlighet, trenger særskilt oppfølging, eller annet info som man ønsker å kommunisere. Dette ser jeg er blitt nevnt som ett ønske tidligere her på forumet.

 

Til sist for å få en komplett saldobalanse tenker at Descartes bør få en ny kolonne som henter inn alle referansene fra referanseboksene. Dette gjør at man vil få en saldobalanse som raskt viser, revidert konto, tilhørende transaksjonsklasse, revidert påstand, handling, referanse til arbeidsdokumentasjonen og eventuelle kommentarer til den som skal kvalitetssikre revisjonen.   

 

Mvh. Phat

 

 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"