Mine områder
Hjelp
Nina Sivertsgård
CHAMPION *

Forbedringsforslag for rutinen "fakturareserve"

av Nina Sivertsgård
Status: Stem - Vi vurderer!

Hei,

Jeg har nå jobbet litt med rutinen "Fakturaforslag" og har 6 forslag til at denne kan forbedres. Selv synes jeg disse forslag er gode forslag for å spare tid m.m. Dette er:

 

1. Mulighet til å "hake av" på en eller annen måte at vurderingen er ferdig. I en arbeids hverdag rekker man kanskje se på noen oppdrag en dag. Så neste dag husker man ikke hva man så på forrige dag og vurderer da på nytt. Selv har jeg begynt å sette inn 1.- og så heller slette det før overføring/oppdatering til regnskap. Men, det er tungvint og en litt dum metode synes jeg. 

 

2. Datoer: Ordredato, avtalt startdato,  siste registrerte timer/materiell dato, sist fakturert. Jeg ser at det her er plassmangel for alle disse. Men, en av dem kan det kanskje være plass til? En vurdering av reserve blir enklere om man har en eller annen dato og forholde seg til tenker jeg... Kanskje noen andre Visma brukere ser for seg en dato som de synes at absolutt burde vært her?

 

3. Notat/Merknadsfelt: Det kan være korte mld fra saksbehandler til f.eks. regnskap. Eller bare en huskelapp for seg selv. F.eks. "Innestående utgjør xx.- av total fakt.res.", eller "cirka kr. xx.- (eventuelt x timer) er ufakturerbar tid", eller "Innest.200.000.- bokført år 2019 skal ikke inkluderes i fakt.res". 

 

4. "Låse" verdier under "Korr.Fakt.res":  skal kunne låses slik at denne ikke kalkuleres på nytt dersom en saksbehandler bestemmer seg for å endre f.eks. materialavtalen etter at fakt.reserve er vurdert, men før regnskap har oppdatert/bokført fakt.res. Låsen må selvfølgelig kunne låses opp igjen dersom man vil gjøre en bevisst endring. 

 

5. Rubrikk m/saksbeh.nr: Jeg antar at vi ikke er alene om at det er regnskap eller en eller annen som har en overordnet kontroll/justering av fakturareserven før den bokføres. Og da ville jobben vært mye enklere hvis saksbeh var oppført på listen, fremfor å måtte ut og inn av bilder (som tar tid) for å finne ut av hvem man må snakke med om vurderingen. 

 

6. Skjermbilde hvor man gjør alle endringer m.m. er uten desimaler. Dersom jeg har en ordre med ber.Fakt.res. på 562.- og jeg nuller den ved å taste -562.- i korreksjon, så fører det til f.eks. kr. 0,68 i fakturareserve på ordrenivå. Det blir mange slike ordrer med ører. Det synes jeg er litt "teit".

 

Håper på at noe av dette er ønsker fra flere, eller at dere i Visma ser at det er lurt.

 

Mvh Nina

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"