Mine områder
Hjelp
Kjetil Ytterdahl
CONTRIBUTOR ***

Ordrebehandling - Pris diversevare fra håndholdt (HM)

av Kjetil Ytterdahl
Status: Implementert

Hei,

 

Vi benytter Handyman som håndholdt enhet for timer og materiell 

Vi har en utfordring ved varelinje for diversevare nr. 10000 som vi benytter på håndholdt om vare ikke ligger inne.

I ordrebildet (spørring, seddel) i Visma ligger vare da med kost 0,01 og kundepris 0,01. Disse kan vi korrigere til f.eks 100,-

Utfordringen er når vi da er innom ordre / pakkseddel flere ganger i løpet av et prosjekt og får trykket på linjen, så hopper denne automatisk tilbake til 0,01,- igjen.

 

På den annen side om man oppretter vare på nr. 10000 manuelt i VC så får man opp følgende melding;

Inntastet pris ulik avtalepris! Overstyr? (Yes / No). Ved ja, så låses pris.

 

Kan dette legges inn for varelinje fra håndholdt, slik at vi risikerer feil ved fakturering?

 

 

Med vennlig hilsen

Kjetil Ytterdahl

 Ytterdahl  AS

 

 

4 Kommentarer
John Trygg
VISMA
av John Trygg

Hei!

Mener det skal være en innstilling i Handyman som styrer muligheten til innlegging av kostpris. Ta en prat med Handymansupport om dette.

 

En vare som ikke finnes i Handyman eksporteres til "Brannmuren" i VC med kostpris null. Disse varene blir ikke overført til ordren før kostpris settes og det må saksbehandler gjør før import. Skal aldri komme 0,01 dersom dere ikke legger den inn manuelt eller har lagt den inn standard på vare 10000. Anbefaler at dere sjekker vare 10000 på grossistene.

 

På alle materialavtaler bør/må det legges inn et påslagsfaktor fra kostpris. Dere vil da få beregnet en utsalgspris som selvfølgelig kan overstyres på pakkseddel før fakturering.

 

 

John Trygg
VISMA
av John Trygg
Status changed to: Status: Implementert
 
Kjetil Ytterdahl
CONTRIBUTOR ***
av Kjetil Ytterdahl

Capture.PNGCapture.PNGHei John.

 

Takk for tilbakemelding.

Tror vi snakker litt rundt hverandre. Vi har denne lagt inn, med automatisk kostpris på varenr. 10000, dette fordi gutta ute ikke får prisen alltid når dem er ute å handler diverse materiell.

 

Problemet er at når denne er lagt til på ordre i VC og vi er inne i ordrebehandling å korrigerer kostpris og kundepris etter bilag fra leverandør så får man ikke "låst prisen". Det vil si at om jeg klikker meg inn på denne varelinjen igjen for å gå gjennom priser som siste kontroll før fakturering, så hopper pris automatisk tilbake til 0,01,- (og da må man lete frem faktura igjen for å få fakturert riktig pris).

 

Det jeg ønsker er å kunne låse prisen, som man gjør om man oppretter diversevaren direkte i VC (se bilde).

 

John Trygg
VISMA
av John Trygg
Status changed to: Status: Implementert

Hei!

 

Det høres ut for meg som varenummer 10000 er opprettet med kostpris 0,01. Denne varen skal aldri ha pris liggende inne. Importrutinen vil da stoppe ordren og dere må legge inn kostprisen manuelt før overføringen til ordren. Dersom materialavtalen ligger inne med kostpris pluss et påslag på varenummer 10000 vil systemet beregne en utsalgspris.

 

Dersom dere registrerer utsalgspris manuelt blir denne låst, men kan låses opp igjen i pakkseddelen ved å trykke meg "Låsen".  (Ny mulighet i VC 13.00)

 

Har dere flere spørsmål rundt dette, ta kontakt med support eller send en forespørsel til vår konsulent mail.

 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"