Mine områder
Hjelp
Bård Haugsrud
PARTNER

Skattlegging av personalkjøp

av Bård Haugsrud
Status: Ikke prioritert

Det blir grenser for når det utløses trekkplikt for ansattkjøp. Forslaget er å legge inn en refusjonstype der dette blir skattepliktig når grensen nås. Da slipper bedriften å ha et manuelt system ved siden av expense for å håndtere trekkplikt når grensen overskrides.

4 Kommentarer
av Gunnar Glendrange
Status changed to: Status: Trenger mer informasjon

Kreativt innspill.

Men, et eventuelt slikt beløp er jo ikke noe den ansatte får registrert selv. Noen flere tanker om det praktiske behandlingen (håndteringen) ?

Bård Haugsrud
PARTNER
av Bård Haugsrud

Beløpet som utløser skatt, må håndteres av Expense. Tenker at utleggstypen av en fri og pliktig lønnsart av type grunnlag. Da vil grunnlag for den pliktige lønnsarten gi grunnlag forskuddstrekk mens den frie ikke får noen innvirkning. Den kan da i visma lønn har egenskap "ikke vises på lønnsslipp".

av Gunnar Glendrange

Takk for innspill, det du skriver virker fornuftig og greit.

Jeg tenkte mer på prosessen fra den ansatte registrerer utlegget sitt - og veien videre.

Blir ikke det en vurdering lønningskontoret må ta - og som således likegodt kan ta i lønnssystemet - akkurat som i dag?

Bård Haugsrud
PARTNER
av Bård Haugsrud

Innspillet kom fra vår lønnsansvarlige for å kunne lette arbeidet med kontroll og unngå manuelle rutiner.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"