Mine områder
Hjelp
Enel051
CHAMPION ***

Bestilling av skattekort og amld tar alt for lang tid!

av Enel051
Status: Akseptert - Planlagt

Dere må virkelig gjøre noe med responstiden for skattekort og a-melding. Lønnskjøringen må faktisk settes på vent for å vente på tilbakemelding fra altinn. Tenk at det gamle systemet H&L hadde en svært mye raskere responstid på innhenting av skattekort og a-meldinger! Målet med nye systemer må jo være å gjøre ting bedre! Da må en jo ikke lage klønete løsninger som bruker mer tid!

22 Kommentarer
Hanna Eid
VISMA
av Hanna Eid
Status changed to: Status: Trenger mer informasjon

Hei! 

I utgangspunktet skal denne prosessen gå raskt, gitt at det ikke er tregheter hos Altinn.

Hvis du har noen eksempler på tidspunkter hvor det har gått sakte og hvilket firma det så kan vi sjekke det opp.

Send dette gjerne inn til din support slik at vi kan følge opp.

Mvh

Hanna

Therese Myhre
CONTRIBUTOR ***
av Therese Myhre

Vi sliter også hos oss med at det tar veldig lang tid å få tilbake skattekort. Når vi trykker på bestilling inne i lønnskjøringen tar det ofte veldig lang tid før vi får oppdatert. 

Vi har dog ikke opplevd treghet med A-melding

Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *
av Nils Fossum

Min erfaring er at man må oppdatere nettleseren manuelt for å få frem tilbakemeldingen på a-meldingen. Dersom det viser seg å være tilfelle vil nok mange derfor sitte å vente her helt unødvendig. Kanskje det kan være noe tilsvarende ifm. import av skattekortene?

Therese Myhre
CONTRIBUTOR ***
av Therese Myhre

Jeg oppdaterer nettleseren, logger inn og ut osv... Hjelper ikke ift skattekort!

Therese Myhre
CONTRIBUTOR ***
av Therese Myhre

Men ja, jeg opplever også at man bør oppdatere nettsiden for å få opp tilbakemelding på A-melding. Da går det som regel fort.

Mulig det noen ganger kan være treghet i Altinn, men det skjer såpass ofte at jeg mistenker at det ikke kun er i Altinn problemet ligger

Marit H Egeland
CONTRIBUTOR ***
av Marit H Egeland

Har også problemer med treghet i oppdateringer av skattekort og a-melding. Skjer daglig.

Enel051
CHAMPION ***
av Enel051

Jeg har sendt dette inn til support! Så håper jeg virkelig at dette tas tak i!

Payroll som liksom skal være så automatisert og moderne, og så leverer det DÅRLIGERE enn H&L! Skuffende!

Eide Marianne
CHAMPION ***
av Eide Marianne

Ja, det er mye som ikke er på plass, men jeg har erfart at når det gjelder skattekort og a-melding hjelper det å oppdatere siden etter kort tid.

Enel051
CHAMPION ***
av Enel051

Det hjelper ikke her, jeg oppdaterer mange ganger uten at det har noen effekt.

Jeagro
CONTRIBUTOR ***
av Jeagro

Dette opplever vi også veldig ofte. 

Senest i dag ble skattekortforespørselen sendt like over halv 1, fikk ikke oppdatert før 13:22!

Jeg har fortsatt noen kunder i HL, jobber derfor litt på tvers i systemene, men opplever ikke samme tregheten i HL. Da er det noe som sier meg at det ikke er treghet fra Altinn.

Dette blir en tidstyv, og etter min mening bør prioriteres å se nærmere på.

Hege Martinsen
CONTRIBUTOR ***
av Hege Martinsen

Jeg er helt enig! Dette MÅ prioriteres! Det er nok ikke i Altinn tregheten ligger.

I dag bestilte jeg skattekort kl 12.14. Mottatt av Payroll kl 12.36. Og kl 13.22 - 1 time og 8 minutter - senere ble skattekortene ENDELIG oppdatert. 

En av de ansatte har kildeskatt og jeg fikk e-post fra Altinn vedr dette rett etter at jeg hadde sendt inn, så det må være innhentingen det feiler på.

Jeg jobber også i HL og der går oppdateringen med en gang.

Hanna Eid
VISMA
av Hanna Eid

Hei! 

Vi har sett at det har vært tregheter med skattekort nå i det siste, og jobber for fullt med å løse opp i det. 

På generell basis så er det slik at det er enklere for uvikling å feilsøke og identifisere hvor problemet ligger dersom vi får detaljert informasjon om hvor og når dere opplever tregheter. 

Så meld gjerne inn disse sakene via support slik at vi får denne informasjonen inn til utviklingsteamet.

Mvh

Hanna

Enel051
CHAMPION ***
av Enel051

Vi som er nye kunder et ikke hva som er "normalt" for Payroll mtp hvor rask responsen skal være, og det ser det jammen ikke ut til at "gamle" kunder heller vet. Så da vet jo ingen når dette bør sendes til support.

Enel051
CHAMPION ***
av Enel051

@Hanna Eid Vi som er nye kunder et ikke hva som er "normalt" for Payroll mtp hvor rask responsen skal være, og det ser det jammen ikke ut til at "gamle" kunder heller vet. Så da vet jo ingen når dette bør sendes til support

Hanna Eid
VISMA
av Hanna Eid

Hei @Enel051,

Vi ønsker alle tilbakemeldinger rundt dette, så hvis du opplever at du sitter å venter på ting i systemet, så må du mer enn gjerne melde det inn slik at vi får samlet tilbakemeldingene. Så det er egentlig ikke så viktig å se det opp mot hva som er normalt eller ikke 🙂 

Hanna

Enel051
CHAMPION ***
av Enel051

@Hanna Eid Dette meldte jeg inn i mars! Og av responsen her å merke, så burde dette vært prioritert fokus hos teknisk/support! Men siden du nevner dette en gang til, så blir jeg jo bekymret for at dere ikke gjør noe med det???? I alle fall så tar det fortsatt alt for lang tid! A-mld i H&L var jo umiddelbar, det har jeg ALDRI opplevd i payroll. Det samme for skattekortene!

Hanna Eid
VISMA
av Hanna Eid

@Enel051 Vi jobber mye med ytelse, og har allerede gjort en jobb knyttet til skattekort. Vi har også fokus på A-meldingen, samt kalkuering av lønn nå. Dette er noe utviklingsteamet har fullt fokus på. Men hvis det er andre steder hvor du opplever at systemet er tregt, så meld det gjerne inn via support slik at vi får det inn i riktige kanaler.

Mvh

Hanna

Therese Myhre
CONTRIBUTOR ***
av Therese Myhre

Jeg meldte inn en sak angående dette før helgen (via Columbi). Jeg opplever ingen endring på dette området hos meg. Fortsatt tar det ekstremt lang tid å hente inn skattekortene, i tillegg til at systemet bruker lang tid på å oppdatere seg etter at skattekortene har kommet inn. 

Men som sagt - jeg har meldt inn en konkret sak ang dette til support, så da har Visma en "case" det går an å sjekke

Hanna Eid
VISMA
av Hanna Eid
Status changed to: Status: Akseptert - Planlagt

Unni Eek
CONTRIBUTOR **
av Unni Eek

I dag sendte jeg skattekortforespørsel kl 13:08, og den står fortsatt å jobber nå 3 timer senere. Har forsøkt å gå ut og inn av løsningen. Forsøkt både i ny og gammel versjon. Oppdatere nettleser. Ingenting fungerer. Noen som vet hvordan skal jeg komme meg videre med lønnskjøringen?

AnnTh
CONTRIBUTOR ***
av AnnTh

Det har ingenting med Visma.net Payroll å gjøre. Sånn er det i alle programmer p.t. Felles feil i Altinn:

Forsinkelser på tilbakemelding av skattekort

Det er for tiden forsinkelser på tilbakemelding av skattekort. Vi jobber med å løse dette.

Driftsmelding i Altinn

Unni Eek
CONTRIBUTOR **
av Unni Eek

@AnnTh Takk for svar 🙂 Da får vi håpe de for orden på det snart.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"