Det er helt avgjørende at toveis-synkroniseringen mellom Office 365/Outlook-kalender og Visma Project Management fungerer optimalt. Synkroniseringen fungerer for så vidt i dag også, men det finnes store forbedringspotensialer. For å nevne noe:
- Enklere førstegangsoppsett. Plug and play.
- Umiddelbar synk (push?) mellom VPM (inkl. mobilapp'en) og Outlook, uavhengig av om Visma Project Management er oppe eller ikke. Selv om jeg selv ikke er inne, kan det gjerne være at andre ansatte har lagt til ting i min kalender. Slik som det er nå ser jeg hele tiden mindre avvik, og må oppdatere manuelt.
- Sikre at alle endringer, slettinger, osv. synkroniseres riktig og umiddelbart.
- Mulighet for å velge hvilke type avtaler som legges inn i VPM som "aktiviteter". Det er f.eks. ikke ønskelig at mine private avtaler skal komme inn i VPM som aktiviteter (men jeg vil gjerne at de likevel skal komme inn i selve kalenderen slik at andre ser at jeg er borte/opptatt).
- Større valgmulighet ift. hva som skal synkroniseres og ikke fra Outlook til VPM. Dette er for så vidt ikke et ønske jeg personlig har, men ser for meg at det kan være aktuelt for andre?
Det finnes sikkert mye mer her. En oppgradering krever nok fundamental endring av løsningen, så har forståelse for at det vil være mye jobb. Anser likevel kalendersynk som en sentral kjerne av systemet som må være 100 % pålitelig og bør prioriteres høyt.