Mine områder
Hjelp
Tormod Solem Slupphaug
CHAMPION ***

Kalender: forbedring av synkronsering mellom VPM og Office 365/Outlook-kalender

av Tormod Solem Slupphaug
Status: Stem - Vi vurderer!

Det er helt avgjørende at toveis-synkroniseringen mellom Office 365/Outlook-kalender og Visma Project Management fungerer optimalt. Synkroniseringen fungerer for så vidt i dag også, men det finnes store forbedringspotensialer. For å nevne noe:

 

  • Enklere førstegangsoppsett. Plug and play.
  • Umiddelbar synk (push?) mellom VPM (inkl. mobilapp'en) og Outlook, uavhengig av om Visma Project Management er oppe eller ikke. Selv om jeg selv ikke er inne, kan det gjerne være at andre ansatte har lagt til ting i min kalender. Slik som det er nå ser jeg hele tiden mindre avvik, og må oppdatere manuelt.
  • Sikre at alle endringer, slettinger, osv. synkroniseres riktig og umiddelbart.
  • Mulighet for å velge hvilke type avtaler som legges inn i VPM som "aktiviteter". Det er f.eks. ikke ønskelig at mine private avtaler skal komme inn i VPM som aktiviteter (men jeg vil gjerne at de likevel skal komme inn i selve kalenderen slik at andre ser at jeg er borte/opptatt).
  • Større valgmulighet ift. hva som skal synkroniseres og ikke fra Outlook til VPM. Dette er for så vidt ikke et ønske jeg personlig har, men ser for meg at det kan være aktuelt for andre?

 

Det finnes sikkert mye mer her. En oppgradering krever nok fundamental endring av løsningen, så har forståelse for at det vil være mye jobb. Anser likevel kalendersynk som en sentral kjerne av systemet som må være 100 % pålitelig og bør prioriteres høyt.

10 Kommentarer
Tormod Solem Slupphaug
CHAMPION ***
av Tormod Solem Slupphaug

Rapporterer inn en konkret "bug" her som har med synkroniseringen å gjøre:

Oppsettet av synkronisering fra Outlook til VPM baserer seg på "dato sist endret" i Outlook-kalenderen. Dette betyr at fremtidige avtaler ikke nødvendigvis vil synkroniseres over til VPM dersom de er blitt opprettet før man aktiverte synkroniseringen. 

 

For vår del betyr dette nå at VPM-kalenderne for 2020 har en del hull i seg. Dette er selvsagt hovedsakelig et problem ved førstegangsoppsett / nye kunder. Forslag: baser synk på når avtalen finner sted (fortid vs fremtid) i stedet for når avtalen ble opprettet. Evt. en kombinasjon av begge faktorer (Synk "sist endret < 1uke" OG "alle fremtidige"). 

Tormod Solem Slupphaug
CHAMPION ***
av Tormod Solem Slupphaug

Bug: Endret en repeterende avtale i Outlook fra "ingen sluttdato" til sluttdato 19.09.2019. Ser ikke ut til at dette blir med i synk fra Outlook til VPM. I VPM står det fortsatt "ingen sluttdato" og de fremtidige avtalene som ble slettet i Outlook ligger fortsatt inne i VPM.

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Hei,

Det er fint om du melder inn supportsaker og bugs til skysupport@visma.com 

Da kommer de inn i riktige kanaler og blir fulgt opp fra support. 

 

Mvh

Tormod Solem Slupphaug
CHAMPION ***
av Tormod Solem Slupphaug

Det kan jeg selvsagt gjøre, men disse bugsene er vel mer eller mindre "by (lack of) design". Kommer nok som følge av mangler i funksjonalitet (hvordan synkroniseringen er satt opp), og dermed ikke teknisk sett en bug. Kan selvsagt likevel lage en oppsummering av kjente feil og mangler og sende denne til skysupport@visma.com. 👍

thmx
CONTRIBUTOR *
av thmx

Fant denne to år gamle tråden da jeg prøvde å finne ut hvordan jeg kan synkronisere Visma InSchool kalender til iCal. Jeg trenger m.a.o. tilgang til min Visma kalenderfeed. Hvor kan jeg finne ut mer om hva Visma-kalenderen støtter per idag?

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Dette er svært nødvendig for alle lærere for å kunne til eksempel eksportere timeplanen til Teams etc. Kan dere svare vær så snille?

elieng
CONTRIBUTOR *
av elieng

Støtter de to siste kommentarene over. Det er nødvendig å få satt opp en eksport av timeplanen i VIS til Outlook. Utskrift til pdf hjelper oss INGENTING.

mola_piano
CONTRIBUTOR *
av mola_piano

Fint med en tilbakemelding fra Visma her?!? Eksport og live oppdatering av kalender til andre formater, f.eks Outlook som vi bruker til møteplanlegging osv.

thmx
CONTRIBUTOR *
av thmx

Jeg traff noen fra Visma da jeg var på NKUL i Trondhjem i vår. De var ivrige på å snakke om nye features i Visma, men jeg var bare sånn: "Neeeiii!!! Ikke noe mer features før det dere har laget halvveis, fungerer helt! F.eks. kalendern - hvorfor kan ikke den synkronisere med Outlook? P.g.a. denne mangelen må hele skolen vår operere med to ulike kalendere!". Og fyren fra Visma var sånn: "Hæ. Det har jeg aldri hørt noen si.". Det var nesten så han ikke trodde på meg, at dette var et nevneverdig problem.

 

Etterhvert pratet jeg med en annen fyr fra Visma som visste litt mer. Han kunne fortelle at kalendersync er en feature som er bestilt av Osloskolen, men den er foreløpig bare på tegnebrettet, og dermed laaaangt unna å nå oss brukere. Jeez.

FagskoleStudent
CONTRIBUTOR *
av FagskoleStudent

Jeg finner fortsatt ingen mulighet for å synkronisere timeplanen min med andre kalendere i VIS. Hjelper ikke å kunne laste ned en PDF. Håper dette kan bli sette på.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"