Mijn Communities
Help

Tips & Tricks 29: Verkorte lijst salariscomponenten

05-10-2023 09:00
  • 0 Antwoorden
  • 0 kudos
  • 180 Weergaven

Ik zoek dat ene salariscomponent voor ouderschapsverlof die ik altijd gebruik. Welke was dat ook alweer?

Er moeten overuren worden ingevoerd, maar als ik zoek op ‘uren’ krijg ik bijna 100 resultaten. 

 

Er zijn ontzettend veel salariscomponenten beschikbaar. Maar het aantal salariscomponenten dat je regelmatig invoert zal beperkt zijn. 

Wist je dat het mogelijk is een verkorte lijst te maken van salariscomponenten?

Verkorte keuzelijst inrichten

De verkorte lijst met salariscomponenten kan als volgt worden ingericht.

Ga naar Applicatiebeheer - Algemene definities - Keuzelijsten.

Hier is een apart kopje beschikbaar: Salaris Componenten. Daaronder staan de verschillende soorten salariscomponenten gegroepeerd.
Alleen salariscomponenten die op dit moment of in de toekomst actief zijn worden hier getoond. Vink ‘toon historische salariscomponenten’ aan om ook salariscomponenten te tonen die niet meer actief zijn.

MarinkaEweg_0-1696235966445.png

 

Kies een lijst, bijvoorbeeld vaste salariscomponenten. Dan komt de lijst met beschikbare salariscomponenten naar voren. Ook kan er worden gezocht naar een specifiek salariscomponent.

Vink elk component aan die in de verkorte lijst terecht moet komen.

Alleen de salariscomponenten die in de verkorte lijst naar voren moeten komen hoeven te worden aangevinkt.

 

Als er bij geen van de salariscomponenten een vinkje aanstaat is er dus geen inrichting voor de verkorte lijst. De optie wordt dan ook niet getoond in het zoekscherm van het salariscomponent.

MarinkaEweg_1-1696235966430.png

Verkorte keuzelijst gebruiken

Wanneer de optie is aangezet, komt er een nieuwe optie beschikbaar in het zoekscherm van salariscomponenten: Toon alle componenten. Deze staat standaard uitgevinkt. Daarmee zoekt de gebruiker standaard alleen in de voorgeselecteerde salariscomponenten. Een beperkte set aan salariscomponenten is nu zichtbaar. 

Door het vinkje aan te zetten bij ‘Toon alle salariscomponenten’ kiest een gebruiker ervoor om wel te zoeken in alle salariscomponenten. Deze instelling wordt voor de gebruiker onthouden. Het is dus niet nodig dit vinkje elke keer aan of uit te zetten bij het opnieuw openen van het zoekscherm. 

MarinkaEweg_2-1696235966470.png

 

MarinkaEweg_3-1696235966426.png

 

Voor gebruikers die gewend waren direct het salariscomponent in het veld in te voeren is er niets veranderd. Dit blijft gewoon mogelijk.

MarinkaEweg_4-1696235966409.png

 

 

Medewerkers
Actieve onderwerpen