Mina produkter
Hjälp

Ny funktion i Visma.net Approval aktiveras för alla användare på måndag 11 januari 2021.

av Charlotte Mårtensson

På måndag den 11 januari aktiveras nya kommentarsfältet som visas på samtliga flikar, inklusive dokumentredigerare i Visma.net Approval.  Det innebär att ni kan se samtliga kommentarer när ni öppnar eller redigerar ett dokument. Gränssnittet är även uppdaterat med att visa profilbild om denna finns på användaren, annars visas en signatur. Även ikoner för vilken tjänst som har uppdaterat dokumentet visas.  

 

Nytt gränssnitt för visning av kommentarer 

Kommentarsfält.png

 

Vill även informera att alla kommentarer och flöde finns i reskontran sen tidigare:


Kommentar visas i reskontran .png

 

 

Visma.net kommentarer  och flöde i reskontran.png

 

15 Kommentarer
Anonymous
Inte tillämpbar
av Anonymous

Hej,

 

 

kan man på något vis ha kommentarerna framme synligt när man öppnar underlaget likt tidigare? 

 

 

//Martin

av Charlotte Mårtensson

Hej !

Ja i Approval kan du nu välja om du vill ha kommentarerna aktiva eller inte och nu även i fliken dokumentredigare där du ser dokumentet. 

Anonymous
Inte tillämpbar
av Anonymous

Hej igen,

 

 

var väljer jag det?

 

 

mvh

 

 

Martin

av Charlotte Mårtensson

Hej !

Denna ny funktion för visa kommentaren är automatisk aktiverad för alla Approval användare. Det är inget som behöver aktiveras av dig som användare.  Du kan själv välja om om du vill se kommentarerna eller ej genom att på texten kommentarer. Se bilden nedan uppe till höger där har du kommentarerna. Du kan även läsa om hur det fungerar via online hjälpen där versionsnyheter för denna uppdatering visas. Klicka då på ikonen frågetecken.

Kommentarsfält.png

 

Mikael Hagman
CONTRIBUTOR ***
av Mikael Hagman

Vart aktiverar jag automatisk visning av kommentarer för systemanvändare som vill titta på kommentarer? Jag utgår iskallt från att ni inte har glömt att det även är andra användare än godkännaren som vill kunna titta på kommentarerna efter att dokumentet gått igenom flödet?

 

 

av Charlotte Mårtensson

Hej !

Kommentarspanelen är endast tillgänglig när du öppnat och står på ett visst ärende. Kommentarspanelen fälls inte ner automatiskt men du kan alltid se om det finns kommentarer.

Mikael Hagman
CONTRIBUTOR ***
av Mikael Hagman

Ok men då är det ju ett jätteproblem som ni måste lösa direkt! Vi är ständigt inne och tittar på fakturor och det innebär ett konstant extramoment.

 

Det här är inte ok.

MariaMM
CONTRIBUTOR *
av MariaMM

Att varje gång behöva klicka fram kommentarerna på en faktura är en stor försämring.

 

En viktig del i arbetet för ekonomiavdelningen är att ta del av det står i kommentarerna. Tex kan konteringen behöva bedömas och justeras utifrån information i kommentarerna.  Detta nya sätt med att klicka fram kommentarerna för varje faktura blir tidsödande i det dagliga arbetet i Approvals.

 

Jag ser inga alls fördelar med detta, utan detta känns bara riktigt dåligt tyvärr.

av Charlotte Mårtensson

Hej !

Funktionen i  Min Historik och Processöversikt  är den samma som tidigare att du måste öppna ditt ärende för att se detaljer och där har du kommentarsfälten som du klickar på. Bläddrar du mellan dina ärenden behöver du inte öppna varje ärende, har du kommentarsfälten nerfällt så visas kommentarerna när du bläddrar med pilarna.  

Bläddringsfunktion Approval.png

 

 

Mikael Hagman
CONTRIBUTOR ***
av Mikael Hagman

Ja, men så fort man växlar tillbaka till listan och väljer en ny faktura att granska måste man på nytt öppna kommentarsfältet.

 

Det här är en tydlig funktionsförsämring.

av Charlotte Mårtensson

Nästa faktura som ligger som nästa faktura att godkänna öppnas automatiskt i godkännandesteget och är kommentarsfältet aktivt så visas dessa. 

av Charlotte Mårtensson

Efter synpunkter på releasen i måndags den 11 januari har vi  idag  släppt en uppdatering där kommentarsfältet som standard är nerfällt när du öppnar ett ärende. 

Mikael Hagman
CONTRIBUTOR ***
av Mikael Hagman

Detta är en bättre lösning, men vi är fortfarande inte helt nöjda med funktionen och skulle det vara möjligt önskar vi att den rullas tillbaka.

 

När listen med kommentarer rullas ut täcker den istället annan nödvändig information på fakturan som exempelvis löpnummer och förfallodatum. Det här känns som en produktförsämring istället för en produktförbättring och vi har lite svårt att förstå poängen med den här ändringen.

av Charlotte Mårtensson

Hej Mikael, tack för din input och vi jobbar med denna frågan. Möjligt att det kommer en lösning med inställning hur man vill hantera meddelanden mm. Jag kan inte säga just nu  när eller hur en ändring kommer att ske. Jag får återkomma när jag har mer information.  

av Charlotte Mårtensson

Hej det finns en inställning i Approval där du som användaren själv kan slå på aktivering av kommentarsfälten vid godkännande. Vi håller även på att ta fram lösning för att kunna se fälten som kommentarsfälten döljer. 

Inställningar Approval kommentarsfönstret .png

 

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här