Mina produkter
Hjälp

Viktig information gällande din Fora månadsrapportering

av Linda Brännstedt

Fora månadsrapportering

Från och med den 1 januari 2024 introducerade Fora månadsrapportering för arbetare som tillhör Avtalspension SAF-LO. Samtidigt infördes det nya begreppet "Lön hänförlig till annan månad".

Initialt var reglerna kring "Lön hänförlig till annan månad" otydliga, vilket försvårade utvecklingen av ett systemstöd för att hantera uppdelningen av detta begrepp. 

Nu när reglerna är fastställda arbetar vi med att utreda hur vi kan utveckla vårt lönesystem, Payroll SE, för att få ett bättre systemstöd för denna typ av rapportering.

Vad innebär "Lön hänförlig till annan månad"?

Lön ska rapporteras för den månad den betalas ut. Om den utbetalda lönen innehåller delar som hör till andra månader än utbetalningsmånaden, ska de delarna rapporteras som "Lön hänförlig till annan månad".

Den totala lönesumman rapporteras för den månad då lönen betalas ut, men delar av lönesumman fördelas på de månader som den faktiskt har tjänats in. Det finns ingen övre eller undre gräns för antal månader som lönen kan fördelas på vid rapporteringen men lönen kan inte fördelas på andra månader än de då den faktiskt tjänats in. Det går bara att hänföra lön till månader under 2024 då detta är ett nytt begrepp från 2024.

Hur vet jag om lönen är hänförlig till en annan månad? 

Följande lönetyper betraktas som ”Lön hänförlig till annan månad” (övrig lön ska inte hänföras till andra månader):

  • Rörliga lönedelar som bygger på arbetstagarens prestation, exempelvis prestationslön, ackordslön, resultatlön och liknande.
  • Bonus, tantiem, gratifikationer och liknande, oavsett om ersättningen är kopplad till den anställdes arbetsinsats eller inte.
  • Semesterersättning som betalas ut för tidigare års (inte innevarande års) sparade semesterdagar när en anställning upphör.

Vad behöver jag göra? 

Om du inte delat upp dessa lönetyper vid dina tidigare månadsrapporteringar, behöver det göras retroaktivt. Det kan enklast göras manuellt via Foras tjänst Mina sidor.

För att du ska kunna fördela ”Lön hänförlig till annan månad” på rätt sätt via Payroll SE när systemstöd finns, så behöver du i Löneberäkningen registrera fr. o. m. och t. o. m. datum för vilken period som lönen faktiskt har tjänats in.
Det gäller för lönetyper: rörliga lönedelar, bonus, tantiem, gratifikationer och liknande. Semesterersättning för sparade semesterdagar har vi redan information om i systemet.

Du kan redan nu börja med att se över dina lönearter i Payroll SE som har de lönetyper som ska delas upp som "Lön hänförlig till annan månad".

I registret Lönearter på fliken Beräkning behöver du ha ibockat att du ska göra en datuminmatning under avsnittet "Registrering".
Genom denna markering kan du sedan registrera in fr.o.m och t.o.m datum på de berörda lönearterna i löneberäkningen.

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här