Mina produkter
Hjälp

Viktig information till dig som använder Autoinvoice skanningstjänst

av Christian Sandell (Uppdaterad ‎27-06-2023 11:03 av Christian Sandell VISMA )

Tidigare i år gick vi ut med information att AutoInvoice externa skanningstjänsteleverantör kommer att bytas ut för Visma.net ERP-kunder i Sverige. Det innebär att ni som använder skanningstjänsten kommer att få nya skanningsadresser som ska användas för att skicka PDF- och pappersfakturor till er. Notera att om ni har öppnat skanningkonto efter 7/11 2022 berörs ni inte av detta då ni redan använder nya tjänsten (Scancloud).

 

Vi har nu lyckats hitta en lösning så att vi kan behålla org.nr@autoinvoice.se-adressen så att de gamla och nya adresserna fungerar parallellt.

 

PDF fakturor

 

Alla Visma.net ERP-kunder som har mottagning av skannade fakturor aktiverat i Autoinvoice sedan 7 november 2022 har fått en ny e-postadress för sina PDF-fakturor som är SE-org.nr@pdf.scancloud.se och kunder innan 7 november 2022 har även org.nr@autoinvoice.se

 

Detta betyder att om ni inte lyckats informera alla era leverantörer om den nya e-postadressen dit de skickar sina PDF-fakturor så kommer vår nya skanningscentral ändå att kunna hantera dessa oavsett vilken adress era leverantörer skickar till.

 

Pappersfakturor

 

Nedstängning av fakturor via brev till gamla adressen kommer att ske, men är framskjutet en månad så planen är nu att kontot stängs 31 augusti. Därefter kommer pappersfakturor som skickas till den gamla adressen att skannas och skickas till er returadress under 60 dagar, så att ni ser vilka leverantörer ni måste meddela att de istället skall skicka e-faktura alternativt PDF-faktura. Dessa fakturor kommer inte att skickas till tolkning utan måste skickas vidare av er manuellt till den nya adressen.

 

Vilken information behöver mina leverantörer?

 

Ni ska alltid ge era leverantörer ert PeppolID i första hand och i andra hand er e-postadress för PDF-fakturor. Båda dessa hittar ni i Autoinvoice. 

ChristianSandell_0-1687849186835.png

 

Klicka på            för att se adressen.

 

ChristianSandell_1-1687849186849.png

 

 

Vad är mitt PeppolID för elektroniska fakturor?

 

Ert PeppolID är 0007:org.nr som blir registrerat i Peppol directory när ni aktiverat att ta emot fakturor via Peppol nätverket i Autoinvoice.

 

ChristianSandell_2-1687849186875.png

 

 

Vad är min e-postadress för PDF-fakturor?

 

Er adress för PDF-fakturor är SE-org.nr@pdf.scancloud.se som visas i Autoinvoice när ni aktiverat att ta emot skannade fakturor.

 

ChristianSandell_3-1687849186872.png

 



Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här