Mine områder
Hjelp

MVA kode blir ikke overført til Contracting på kreditføringer

av Hilde Engelstad Haakonsen (Oppdatert ‎22-01-2020 21:08 av Hilde Engelstad Haakonsen VISMA )

Det er avdekket en feil i Visma Document Center versjon 14.10.0 ved overføring til Visma Contracting. 

MVA kode blir ikke overført på kreditføringer. Dette gjelder uavhengig av om føringen er på en eller flere linjer.

Rettelse av feilen vil bli gjort tilgjengelig i en ny patch av Visma Document Center så fort den er klar.

Føring i VDC.JPG

Dette skjer uavhengig av om føringen er på en eller flere linjer.

Inntil dette er rettet må MVA kode påføres i bunten i Visma Contracting før denne oppdateres.

Bunt uten mva.JPG

 

Minner i tillegg om at dersom føringene til kredit skal på ordre må det legges inn minus i antallfeltet for at pakkseddel skal bli riktig. Dette gjelder selv om det er ført på kun én linje. Er dette uteglemt kan pakkseddelen korrigeres i ettertid, såfremt den ikke er fakturert. Dette ble beskrevet i versjonbrev og eget dokument som fulgte med versjon 14.00.00 av Visma Contracting.

https://community.visma.com/t5/Nyheter-i-Visma-Contracting/Versjon-14-00-00-av-Visma-Contracting-er-...

 

 

 

 

 

13 Kommentarer
Åse Iren Nordli
CONTRIBUTOR **
av Åse Iren Nordli

Og når kommer den?

Line Høgelid
CONTRIBUTOR ***
av Line Høgelid

Når oppstod denne feilen? Kan ikke se at jeg har feil på føringer i 2019 etter siste versjon ble installert....
Hadde vært fint med litt mer info her siden vi er midt i årsavslutning og oversendelse av regnskap til revisor.

 

På forhånd takk 🙂

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Det stopper ikke der. Når varen kommer inn på ordre fra doksenteret som varelinje er kostprisen inkl. mva.

Det vil si at enhetspris og sum er med mva på kredit og eks mva på faktura  på samme vare på samme ordre.

I tillegg ser vi at noen ganger tolker doksenteret summen feil så beløpene på kreditnotaen er ikke lik beløpet som legger seg automatisk inn.

Når blir dette rettet? Tidligere måtte vi legge inn enhetsprisene manuelt men nå tolkes det og legges inn automatisk men med feil summer.

Nina Sivertsgård
CHAMPION *
av Nina Sivertsgård

Hei. Hvordan velger dere andre å korrigere dette?... Tilbakeføre og føre på nytt i dok.senter og så passe på riktige MVA-koder på hhv tilbakeføring og ny føring? Droppe og registrere mot ordrer, og heller korrigere manuelt på ordrer?... Eller føre alt direkte i Visma?... Usikker på hva jeg selv skal velge. Mvh Nina

Åse Iren Nordli
CONTRIBUTOR **
av Åse Iren Nordli

Hei,

hva er status i denne saken og når blir feilen rettet??

av Hilde Engelstad Haakonsen (Oppdatert ‎27-01-2020 13:37 av Hilde Engelstad Haakonsen VISMA )

Når man entrer seg gjennom kreditlinjen i bunten for å legge inn mva koden, må man entre seg videre slik at det  kommer opp en boks med føringen mot ordre. Man må også entre seg gjennom de linjene som er registrert mot ordre. Da beregnes det riktig med fradrag for mva på pakkseddelen.

Feilen oppsto i versjon 14.10.0 av Visma Document Center og vi har dessverre ikke fått tilbakemelding på når dette blir rettet ennå.

 

Dersom dere allerede har fått inn beløp inkl mva på pakksedlene, kan dette korrigeres på seddelen.

 

Nina Sivertsgård
CHAMPION *
av Nina Sivertsgård

Hei. Vi fører en del materiell mot ordrer mot konto 1415 og anleggsart 1 (Beh: 0 Materiell. Sam: 2 Materiell, Via: 20 Materiellkost). Her har jeg nå oppdaget at på hver faktura som kommer fra dok.senter så oppdateres første varelinjen med feil beløp (altså inkl.mva.beløpet blir kost). Jeg har altså satt på MVA-kode 1 på alle varelinjer i Contracting før jeg oppdaterer bunten. Denne feilen med feil MVA-kode på kreditnotaer er faktisk litt krise. Det er mye jobb å rydde opp feilene som oppstår på pakkseddelnivå. Det er lett å glemme seg i en travel hverdag med mange dok til oppdatering. Vipps så er hele bilaget oppdatert feil, og da er det i hvert fall en del jobb med å korrigere.... Jeg tror jeg så langt har kastet bort i hvert fall 6-7 timer på denne feilen. Jeg tipper at en del andre også har brukt en del tid.?Jeg synes det ikke er holdbart at denne feilen ikke har blitt rettet så godt som "umiddelbart". Jeg synes heller ikke det er holdbart at dere ikke vet når feilen blir rettet. Jeg håper det snarest kommer en fix til dette. Ikke for å virke "surmaget", men jeg føler at det nå er på sin plass å "vise misnøyen"... Mvh Nina

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Du skriver ikke hvilken versjon du har, men jeg har ikke hørt om andre som har dette og kan ikke finne feilen i tidligere tester.
Imidlertid kommer det snart en ny versjon (14.10.1) som løser flere problemer (og hvor jeg ikke får noe slikt problem).

Nina Sivertsgård
CHAMPION *
av Nina Sivertsgård

Jeg har versjon 14.10.01. Kanskje bare ikke andre har oppdaget det enda... Nina

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous (Oppdatert ‎11-02-2020 10:08 ( )

Beklager.
Det er snakk om Visma Dokumentsenter som kommer med ny versjon 14.10.1
(Feilen ligger ikke i Visma Contracting.)

Åse Iren Nordli
CONTRIBUTOR **
av Åse Iren Nordli

Bra Nina!!! det er helt uholdbart å ha det slik. Riktig nok ligger feilen i DS, men har ikke Contracting et ansvar her? det kan ikke være en hvilepute for Contracting at det ikke er deres feil. Har brukt masse tid på å rydde opp, og det er fort gjort å glemme å endre i overføringen når vi behandler flere hundre fakturaer i uken. 

 

Nina Sivertsgård
CHAMPION *
av Nina Sivertsgård

Slik jeg ser det så betaler vel vbi for dok.senter til Visma, og da blir det Visma som blir den som må rydde opp for min del... Nina

av Hilde Engelstad Haakonsen

For å oppklare eventuelle misforståelser er det slik at Visma Contracting ikke avskriver seg ansvar i forhold til integrasjonene som selges sammen med Visma Contracting, men vi har mindre påvirkningsmulighet på rettelser som må gjøres i andre programmer enn de vi selv programmerer. Det er mange integrasjoner mot Visma Document Center som krever testing i forbindelse med endringer som gjøres i programvaren, og denne prosessen kan i noen tilfeller ta tid. Visma Contracting og Visma Document Center er begge programmer levert av Visma Software AS. Feilen oppsto i versjon 14.10.0 av Visma Document Center og vi har nå fått en patch til testing. Så fort denne er ferdig testet og klar for release vil det bli lagt ut en nyhet om dette på Visma Community på våre sider. 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"