Mine områder
Hjelp

Endringer i oppdatering 1 til Finale versjon 32

av Hermod Gundersen (Oppdatert ‎02-01-2020 10:00 av Hermod Gundersen VISMA )

10_11_05-vsm-1680.jpgHer er en oversikt over endringer i Visma Finale Årsoppgjør, Avstemming, Driftsmidler, Rapportering og Konsolidering i denne oppdateringen til versjon 32 for inntektsåret 2019 og perioderegnskaper for 2019/2020:

Nyheter i oppdatering 1:

  • Det er nå tid for innsendelse av grunnlagsdata til Altinn, og denne oppdateringen åpner for dette. Det er nå mulig å sende inn grunnlagsdata for
    • boligselskaper
    • boligsameie
    • utbetalinger til næringsdrivende
    • betaling for pass og stell av barn
    • gaver til visse organisasjoner mv.
  • Rettet en feil i lagring av e-postadresser og mobilnummer for eiere i boligselskaper og boligsameie.
  • Endringer i funksjon for opprydding av innboks ved innsendelse til Altinn. Nå vil programmet huske siste valg. Som standard er oppryddingsfunksjon ikke valgt. Når en bruker velger opprydding, vil dette bli husket til neste innsendelse.
  • Endring i årsoppgave til aksjonær etter vedtatt endring i regler for formuesfastsettelse av aksjer i ikke-børsnoterte selskaper. Oppgaven har nå angivelse av hvilken verdsettelse som er valgt.
  • Endring i utfylling av aksjeverdi i RF-1086 Aksjonærregisteroppgave, der oppgaven er synkronisert med stortingsvedtak av 19. desember om verdsettelse av ikke-børsnoterte aksjer.
  • Endring i brukergrensesnitt for verdsettelse av aksjer i ikke-børsnoterte selskaper. Nytt skillekort aksjeverdi der det vises aktuelle alternativer for verdsettelse. Dersom selskapet har aksjonærer som er aksjeselskaper, vil det fremkomme valg som er aktuelle for disse selskapene.
  • Årsoppgave til aksjonærer i aksjeselskaper vil fylles ut ulikt for selskaper som er aksjeselskaper og for andre aksjonærer, og årsoppgaven er endret slik at det er ulike verdier ut fra hvorvidt aksjonæren er et aksjeselskap eller ikke. Aksjeselskaper identifiseres som aksjeselskap ved hjelp av selskapsnavnet.
  • Innsendelse av årsoppgaver til boligsameie og boligselskaper til Visma Boardroom for distribusjon til eierne via funksjonalitet i Visma Boardroom.
4 Kommentarer
Judith
CONTRIBUTOR ***
av Judith

Når jeg bruker funksjonen opprydding i innboksen ved sending av aksjonærregisteroppgaven får jeg feilmelding: This element belongs to an organization and user does not have the necessary rights to delete this element. 

Har rettigheter som regnskapsfører. Hvordan kan vi løse det?

av Hermod Gundersen
Sjekk eventuelt om det er delegert for lite rettigheter til medarbeideren på dette selskapet. Dette skyldes at de rettighetene du har, ikke tillater sletting av elementer. Dersom dette fortsatt ikke hjelper, må du i tilfelle ta dette opp med Altinn, da programmet forsøker å foreta sletting, men får ikke til pga. de rettighetene som brukeren har.
Judith
CONTRIBUTOR ***
av Judith

Jeg fikk til å bruke denne på vår egen aksjonærregisteroppgave, men ikke kundene sine. Vi får til å slette når vi logger på Altinn, så er nok en kobling mellom der som ikke fungerer. Tar kontakt med Altinn på mandag.

av Knut Lofsberg

Hei.

Finale anvender en funksjon i Altinn, der vi ikke verken forespør eller angir hvilke rettigheter som kreves. Vi undersøker nå med Altinn hvilke rettigheter som evt. kreves for anvendelse av denne funksjonen. Løsningen er foreløpig å sende inn uten opprydding i innboksen i Altinn, på de klientene hvor det ikke fungerer.

 

Vi legger ut svar i denne artikkelen når vi har fått en løsning fra Altinn: https://community.visma.com/t5/Brukertips-i-Visma-Finale/Feilmelding-ved-innsending-av-aksjonaerregi...

 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"