Mine områder
Hjelp

Hvordan kan jeg benytte Visma Community?

av Mari Barlund

Visma Community en vår primære kommunikasjonskanal ut mot kundene våre, hvor det publiseres fortløpende informasjon om versjoner, ofte stilte spørsmål, veiledninger, tips og triks, samt annen relevant informasjon. 

Hvert produktområde er delt opp i flere forskjellige sider; Diskusjon, Brukertips, Ideer og Nyheter. I tillegg vil du for hvert produkt også finne en forside med siste nytt fra de forskjellige sidene, en egen side med informasjon om hvordan du kontakter support, samt oversikt over tilgjengelige kurs. 

Og det beste med alt, Visma Community er helt gratis 😊

 

Kom i gang med Visma Community (video)

 

Opprette bruker i Visma Community 

Vis mer

Visma Community er åpent for alle, men for at du skal kunne delta aktivt i diskusjoner, kommentere artikler, eller abonnere på innhold, må du være innlogget med egen bruker. Har du ikke egen bruker, kan du opprette en selv, helt gratis

  • Få en personlig navigering med Mine områder
  • Skrive spørsmål, kommentere og svare i diskusjonsforum
  • Motta e-post på tråder eller artikler du er deltar i eller abonnerer på
  • Abonnere på diskusjoner, nyheter, brukertips, idéer på ulike områder og tema
  • Sende og motta meldinger fra andre medlemmer
  • Legge inn kommentarer på nyheter, brukertips og diskusjoner
  • Sende inn idéer, stemme på idéene du liker best og poste kommentarer

Verktøylinjen i Visma Community

Vis mer

Øverst i Visma Community finner du en verktøylinje. Her finner du snarveier til søk, varsler, meldinger, profil, mine områder og hjelp. Verktøylinjen vil være tilgjengelig uansett hvor i Community du er. Verktøylinje.png

- Søke i Visma Community

Vis mer
Søkefunksjonen i Visma Community gir deg muligheten til å søke i hele Community, men også direkte i produktområdet du står på. Søkefunksjonen vil også gi deg autoforslag når du begynner å skrive, slik at du slipper å lete deg frem i alle søkeresultatene. Som standard står filtreringen for søket til Visma Community - det betyr at du søker i hele Visma Community og vil få opp treff på tvers av fagområder, men du kan også enkelt søke i spesifikke produktområder eller sider innenfor produktområder.  Dersom du skal søke etter et produktområde vil det være hensiktsmessig å velge denne filtreringen, men dersom du kun ønsker å søke innefor produktområdet du står på, eller f.eks. kun innefor Brukertips, kan det være hensiktsmessig å filtrere søket ditt først. 

Søke i Brukertips
Vis mer

Ønsker du å kun søke i brukertips tilknyttet et spesifikt fagområde, må du først gå til aktuelt produktområde og siden Brukertips.  


Merk-finger.JPGHusk at dersom du har lagt til produktområdet i Mine Områder, kan du enkelt navigere deg til dette produktområde via mione områder.png
på verktøylinjen.


Før du skriver inn det du ønsker å søke etter, kan du endre filtreringen i søkefeltet. Velg Brukertips 
for å kun få opp søketreff i Brukertips.
søke i brukertips.png

Du vil nå få opp autoforslag og søkeresultater som ligger under Brukertips for det aktuelle produktområdet du er inne på. 


Dersom du velger å ikke benytte autoforslagene som fremkommer, vil du også etter søket, kunne filtrere søket enda mer, eller fjerne filtreringen som allerede er lagt på. 
filtrere søk brukertips.png

Søke i Nyheter
Vis mer

Ønsker du å kun søke i Nyheter tilknyttet et spesifikt fagområde, må du først gå til aktuelt produktområde og siden Nyheter.  

Merk-finger.JPGHusk at dersom du har lagt til produktområdet i Mine Områder, kan du enkelt navigere deg til dette produktområde via mione områder.png
på verktøylinjen.

Før du skriver inn det du ønsker å søke etter, kan du endre filtreringen i søkefeltet. Velg Nyheter for å kun få opp søketreff i Nyheter.
søke i nyheter.png

Du vil nå få opp autoforslag og søkeresultater som ligger under Nyheter for det aktuelle produktområdet du er inne på. 

Dersom du velger å ikke benytte autoforslagene som fremkommer, vil du også etter søket, kunne filtrere søket enda mer, eller fjerne filtreringen som allerede er lagt på.

filtrere søk nyheter.png

Søke i Idéer
Vis mer

Ønsker du å kun søke i Idéer tilknyttet et spesifikt fagområde, må du først gå til aktuelt produktområde og siden Idéer.  

Merk-finger.JPGHusk at dersom du har lagt til produktområdet i Mine Områder, kan du enkelt navigere deg til dette produktområde via mione områder.png på verktøylinjen.

Før du skriver inn det du ønsker å søke etter, kan du endre filtreringen i søkefeltet. Velg Ideer for å kun få opp søketreff i Idéer. 
søke i ideer.png

Du vil nå få opp autoforslag og søkeresultater som ligger under Idéer for det aktuelle produktområdet du er inne på. 

Dersom du velger å ikke benytte autoforslagene som fremkommer, vil du også etter søket, kunne filtrere søket enda mer, eller fjerne filtreringen som allerede er lagt på.

filtrere søk ideer.png

Søke etter medlemmer
Vis mer

Du kan også søke etter andre medlemmer av Visma Community, ved hjelp av navn eller tittel. Du vil da kunne se medlemmets profil med blant annet nyeste bidrag, og hvilke merker medlemmet har fått. 

Før du skriver inn det du ønsker å søke etter, kan du endre filtreringen i søkefeltet. Velg Medlemmer for å kun søke blant medlemmer i Visma Community. 
søke i medlemmer.png
Du vil nå få opp autoforslag og kan klikke direkte på forslagene som kommer frem.

- Varsler og meldinger

Vis mer

Du kan få varsler og meldinger direkte i Visma Community. På verktøylinjen vil du ha et ikon for Varsler og et ikon for Meldinger

Under Varsler Varsler.png vil du kunne få beskjed dersom noen f.eks. liker eller svarer på ditt innlegg eller kommentar. Ikonet blir markert med et rødt tall når du uleste varsler. 

 

Under Meldinger Meldinger.png vil du kunne sende og motta meldinger  fra andre medlemmer. Meldingene er private og vil ikke kunne leses av andre enn deg og mottaker for meldingene. 
Private meldinger.png

- Min Profil

Vis mer
Under Min Profil min profil.png vil du finne innstillinger og informasjon tilknyttet din bruker, samt innstillinger for abonnementer og varsler. Ved å klikke på ikonet kan du navigere deg videre til de ulike innstillingene.
min profil - meny.png
Under Abonnementer og Bokmerker | Innstillinger for Varsler kan du sette innstillinger for hvordan og hvor ofte du ønsker å motta varsler fra Visma Community.
innstillinger for varsler.png
Vi anbefaler at du minimum abonnenerer på de produktområdene du jobber med daglig eller har hovedansvaret for i din bedrift slik at du ikke går glipp av viktig informasjon. Om du ikke ønsker å motta varsler umiddelbart kan du gjerne endre varslingsinnstillingene til f.eks. en gang daglig eller en gang ukentlig, alt ettersom hvor ofte du jobber med dine Visma-produkt.

Abonner på innlegg i Visma Community

Vis mer

Felles for alle sidene på Visma Community er at du kan abonnere på enkelte sider, enkelte kategorier eller artikler/tråder, eller også hele områder. Når du abonnerer vil du motta varsel på mail når det skjer noe nytt i det du har valgt å abonnere på. På denne måten vil det kunne være enklere for deg å holde oversikten. 

Icons Line Innovation blue.jpgVi anbefaler deg å minimum abonnere på brukertips og nyheter for de produktene du benytter i hverdagen, samt fagområde for ditt felt, f.eks. “Fagområde for Lønn og HR” eller “Fagområde for Regnskapsbyrå”.

For å kunne sette på et abonnement må du være innlogget med din bruker. Dersom du ikke allerede har en bruker på Visma Community kan du enkelt opprette en selv, helt gratis. 

Bruk av “Likes”

Vis mer

Om du leser en artikkel eller diskusjonstråd og finner svar på noe du kanskje selv har lurt på, kan du gi en Like.png

Dette vil kunne gjøre det enklere andre å finne frem til aktuelle tråder.

Forside

Vis mer
På forsiden til hvert produktområde vil du se siste nytt fra de forskjellige undersidene Nyheter, Brukertips, Ideer og Kurs.
Forside.png

På høyre side vil du også få opp muligheten til å legge til området til Mine områder, og du kan velge å abonnere på hele eller deler av området. 

Under Nyttige lenker finner du lenker til relevante sider for produktet, f.eks. nedlastinger, innlogging til selve programmet, eller Communitysidene for tilleggsprodukter.

Diskusjon

Vis mer

Diskusjons er en arena hvor våre brukere kan dele sine erfaringer og stille spørsmål til hverandre. Her kan du få råd, veiledning og bistand fra andre brukere av produktet, uten å være avhengig av åpningstider på support.

Diskusjonsforumene er delt inn i kategorier, slik at du enkelt kan filtrere trådene ut i fra den kategorien du ønsker svar på. 
Diskusjon.png

Det er viktig å presisere at diskusjonsforumet ikke er en supportkanal, og kunder kan ikke forvente svar fra Visma-support på det aktuelle spørsmålet.

Start en ny tråd

Vis mer

Sørg for at du er innlogget i Visma Community. Har du ikke en bruker fra før, kan du enkelt opprette en ny bruker uten kostnad. 

Gå til Diskusjon for det fagområde du skal stille et spørsmål. 

 

Klikk på +Start en ny tråd
Ny diskusjonstråd.png

 

Skriv inn en tittel på innlegget ditt i det første feltet, Emne. Det er denne delen, sammen med brukernavnet ditt, som vises på diskusjonsoversikten. Gi derfor innlegget en klar og konsis tittel.

 

I feltet for innlegg legger du inn problemstillingen din. Skriver du om et teknisk emne, kan det være lurt å inkludere all relevant informasjon angående spørsmålet ditt i teksten. Du kan også legge til vedlegg. 

 

👍 NB! Husk at innleggene kan ses av alle. Du må derfor ikke dele sensitiv informasjon tilknyttet bedrifter, personer e.l.

 

Du kan gi innlegget ditt en kategori slik at det blir enklere for andre brukere å finne innlegget ditt, eller forstå hvilken oppgave i systemet det omhandler. 


Ny diskusjonstråd - kategorier.png

I tillegg kan du gi innlegget en Tag for å beskrive enda bedre hva problemstillingen omhandler. 


Klikk på
Publiser for å publisere innlegget ditt. 

Innlegget ditt legges ut i diskusjonsforumet, og vil være synlig for alle som besøker siden. Brukere av Visma Community vil også kunne gi deg tilbakemelding på innlegget ditt.

 

Svar på en eksisterende tråd

Vis mer

I oversiktsbildet under Diskusjoner finner du alle trådene som er lagt inn under produktområdet. På høyre side finner du også “ubesvarte tråder”. Du kan enkelt legge inn et svar på en av trådene, uavhengig om de er besvart eller ikke.
svare diskusjon.png

Klikk på tråden du ønsker å besvare. 

Klikk videre på Svar nederst til høyre. 

Legg inn svaret i feltet Innhold

Du kan legge inn en Tag til innlegget for å gjøre det enklere for andre brukere å finne frem til svaret for den konkrete problemstillingen. 

Klikk Publiser når du ønsker å publisere svaret


Ubesvarte tråder

Vis mer
På høyre side finner du diskusjonstråder som enda ikke er besvarte. 
ubesvarte tråder.png
Du kan klikke på Vis alle dersom du ønsker å se alle ubesvarte tråder. Ønsker du å svare på en av trådene, følger du veiledningen for Svar på en eksisterende tråd

Godtatte løsninger

Vis mer
fgfg

Moderator

Vis mer
I den grad tråder forblir ubesvarte, eller vi oppdager feil svar på diskusjonstråder, vil Visma, så langt våre moderatorer fanger det opp, svare eller korrigere feil svar. Upassende innhold vil også bli fjernet.

 

Brukertips

Vis mer

Hensikten med våre brukertips er at du som bruker selv skal kunne finne svar på en del spørsmål knyttet til ulike problemstillinger og rutiner i programmet. 


For å gjøre det enklere for deg å finne ulike brukertips, deler vi brukertipsene inn i kategorier slik at du kan filtrere brukertipset innenfor den kategorien du ønsker. 


Du kan velge å sortere etter Dato, Visninger, Liker eller Kategorier. Vi anbefaler at du alltid sorterer etter dato slik at du alltid får det nyeste innlegget øverst. 
Brukertips.png

På høyre side vil du alltid finne bruketipset support ønsker å fremheve, Aktuelt brukertips. Dette brukertipset kan være spesielt aktuelt i sesongen eller situasjonen vi opplever spørsmål om. 
Merk-finger.JPGHusk at du kan abonnere på brukertips slik at du får mailvarsel når det skjer noe nytt.

 

Kommentarer på brukertips

Vi vil gjerne at du kommenterer brukertipsene våre, dersom du mener noe er uklart, eller bør utdypes bedre. Spørsmål bør likevel rettes mot diskusjonsforumet vårt, eller direkte til vår support. 

Merk-finger.JPGLiker du brukertipset du leser? Gi oss en Like.png da vel 😉

Ideer

Vis mer

Er det noe du savner i din Visma-løsning, som du tror andre også ville dra nytte av? I idéer kan du melde inn forslag til hvordan Visma kan forbedre produkter og tjenester, eller dele forslag til et nytt produkt. Alle i Community kan se og stemme på idéer som legges inn ved å gi de en Like.png

Legg inn en ny ide

Gå til idéer for produktområde du ønsker å legge inn en ide for.
Ideer.png

Merk-finger.JPGDet kan være lurt å søke gjennom idébanken først, og sjekke at ingen andre har lagt inn samme idé allerede.

 

Klikk på +Foreslå en ide.

Ny ide.png

Legg inn Emne  og Innhold for idéen.

 

Hvis du ønsker å motta en e-post når noen kommenterer på idéen, merker du av i boksen Send meg en e-post.

 

Det kan være en fordel å legge inn en Kategori og/eller en Tag på ideen din, slik at andre brukere enklere kan finne den. På noen produktområder er det påkrevd med en kategori. 

 

Når du er fornøyd klikker du på Publiser.



Utviklingsavdelingene våre følger nøye med på ideene som legges inn, og nøye vurdere ideene som kommer inn. Kanskje nettopp ideen din er så viktig at den kommer med i neste release av programvaren? 🙌

Nyheter

Vis mer

Under fanen Nyheter vil du finne informasjon om f.eks. nye versjoner og brukertips knyttet til disse, driftsmeldinger og kjente feil. I tillegg vil du kunne finne andre relevante nyheter som gjelder for hele Visma Software AS. 

For å gjøre det enklere for deg å finne aktuelle nyheter, deler vi artiklene inn i kategorier slik at du kan filtrere innenfor den kategorien du ønsker. 


Du kan velge å sortere etter Dato, Visninger, Liker eller Kategorier. Vi anbefaler at du alltid sorterer etter dato slik at du alltid får det nyeste innlegget øverst. 


Husk at du kan abonnere på nyheter slik at du får mailvarsel når det skjer noe nytt.


Liker du brukertipset du leser? Gi oss en Like.png da vel 😉

Andre gode tips

Får du mange mailer om endringer på Community? 

 

Vis mer

Dersom du abonnerer på mange produktområder, kan det ble mange mailvarsler ila en dag eller en uke. Det har vi fullt forståelse for at kan være forstyrrende 😊 

Visste du at du kan administrere varslene dine, slik at du f.eks. får en mail med oppsummering av hva som er skjedd i løpet av dagen eller uken? 

Vi anbefaler deg å gå gjennom varslingsinnstillingene dine, slik at de er tilpasset ditt behov.

 

2 Kommentarer
Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Hei,

Jeg bruker Huldt&Lillevik lønn.

 

Bedriften jeg jobber i har måttet gå til det skritt å permittere fast ansatte 50%, både timelønte og fastlønte.

Permitteringsvarsel kom 01.02.2021.

1).

Legger jeg da inn status permittert på hver ansatt fra 14.02.21?

2).

Må jeg også legge permittert inn i fraværsregistreringen?

3).

For at dette skal komme med i A-melding for februar når jeg er ferdig med lønnskjøring og alt er godkjent, må jeg godkjenne på nytt etter at jeg har lagt inn alle ansatte med permittering og dato?

 

 

Takknemlig for svar.

Mari Barlund
VISMA
av Mari Barlund

Hei @Anonymous 😊

 

Dette spørsmålet kan support hjelpe deg med. Ta gjerne kontakt med de via chatten nederst i høyre hjørne 🙌

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"