Mijn Communities
Help

Hoe corrigeer ik de btw voor het privégebruik van mijn auto in mijn btw-aangifte?

11-11-2019 11:39 (Bijgewerkt op 21-08-2023)
  • 0 Antwoorden
  • 1 kudos
  • 8482 Weergaven

Vraag

Hoe corrigeer ik de btw voor het privégebruik van mijn auto in mijn btw-aangifte?

Antwoord

Rijdt u als ondernemer een zakelijke auto, maar gebruikt u die auto ook privé? In dat geval mag u niet alle btw die u betaalt zomaar als zakelijke kosten opvoeren. Er moet dan een verrekening uitgevoerd worden voor het privégebruik van de zakelijke auto. Om het btw-bedrag voor het privégebruik in Visma eAccounting in te kunnen voeren, zult u dit bedrag eerst moeten berekenen. Vervolgens kunt u dit in Visma eAccounting verwerken met een handmatig boekstuk.

 

Let op: Voor de juistheid van de boeking en de te gebruiken grootboekrekeningen verwijzen wij u naar uw boekhouder of accountant. De stappen hieronder kunt u uitsluitend als leidraad gebruiken voor het verwerken van deze correctie in Visma eAccounting.


1. Bereken de btw-correctie. Meer informatie hierover vindt u terug op de website van de Belastingdienst.
2. Maak een grootboekrekening aan voor het privégebruik van de auto, indien hiervoor nog geen rekening aanwezig is. Via Instellingen - Rekeningschema - Nieuwe grootboekrekening kunt u de rekening toevoegen. Belangrijk is dat u btw-code 8 - Btw privégebruik aan de rekening koppelt. Als rekeningtype zou u bijvoorbeeld Autokosten kunnen selecteren. In het onderstaande voorbeeld hebben we rekening 4650 toegevoegd aan het standaardrekeningschema.
3. Maak een Handmatig boekstuk aan. Hiervoor gaat u naar Boekhouding - Boekstukken - Nieuw boekstuk. U voert de velden Datum (31-12) en Omschrijving in en vinkt Toon boekingen incl. btw aan. Daarna voegt u twee boekstukregels toe. Gebruik als debetrekening de rekening toe die u in de vorige stap heeft aangemaakt, en kies aan de creditzijde voor rekening 1620.
Tip: Mocht u bij het selecteren van rekening 1620 de melding krijgen dat handmatige boekingen niet zijn toegestaan, ga dan naar Instellingen - Rekeningschema - bewerk rekening 1620 en deactiveer de instelling Blokkeer handmatige boekingen voor die rekening.
4. De boeking ziet er dan bijvoorbeeld als volgt uit:


Debet: 4650 Btw privégebruik auto (met btw-code)
Credit: 1620 Btw verkoop, privégebruik

2019-11-11 10_25_39-.png
5. Voer tenslotte de bedragen in zoals u die in stap 1 heeft berekend. Controleer of de boeking in evenwicht is (verschil 0) en klik op Boek om het boekstuk te verwerken.


Let op: In het bovenstaande voorbeeld wordt uitgegaan van het standaardrekeningschema van Visma eAccounting. Indien u Visma eAccounting bent gestart met een Auditfile-import met eigen rekeningschema, neem dan indien nodig contact op met uw boekhouder om te bepalen welke debetrekening er gebruikt moet worden in de boeking. Als creditrekening gebruikt u de rekening die aan btw-code 8 is gekoppeld in Instellingen - Bedrijf - Btw-codes.

2019-11-12 09_09_56-Start.png

 

Oplossing voor grondslag als btw bedrag op de btw aangifte

Door de onderstaande 4 boekingsregels aan te maken wordt zowel de grondslag als het BTW bedrag juist vermeld op de aangifte.

 

Voorbeeld

In dit voorbeeld is de cataloguswaarde van een (marge) bus € 68.441 x btw correctie 1,5% is het af te dragen BTW bedrag € 996.

 

Boekstuk:

 

  • 4650 BTW privé gebruik auto: BTW bedrag (debet)
  • 1620 BTW verkoop, privé gebruik: BTW bedrag (credit)
  • 4650 BTW privé gebruik auto: Grondslag (debet)
  • 4650 BTW privé gebruikt auto: Grondslag (credit) MET btw code 8 (0%)

 

Printscreen Btw privegebruik auto.jpg

 

 

BTW aangifte 4e kwartaal 2019:

btw prive auto2.png

 

Succes!