Minun alueeni
Apu

Pankkikortilla maksettu myyntitapahtuma

05-03-2018 14:55
  • 0 Vastaukset
  • 0 kehut
  • 954 Näytöt

Mikäli myyt asiakkaallesi siten, että asiakas maksaa heti pankki- tai luottokortilla, niin saat kirjattua tämän myynteihisi maksuehdolla Korttimaksu. Tällöin ohjelma tallentaa myyntilaskun automaattisesti Maksettu -tilaan ja myyntisaamiset siirretään automaattisesti tilille 1711 - Luottokorttisaamiset. Voit myös tulostaa kuitin asiakkaallesi tehdystä myynnistä.

Laskun luonti

Alapuolella kuvailen esimerkkitapauksen satunnaiselle korttimaksuasiakkaalle.

 

Luon esimerkissäni yleisen korttimaksu -asiakkaan, jota käytän satunnaisissa korttimaksumyynneissäni. Valitaan ensiksi Myynnit - Asiakkaat - Uusi asiakas. 

asiakas.jpg

Valitaan Maksuehto kentän pudotusvalikosta Korttimaksu.

 

Tämän jälkeen luon normaalisti myyntilaskun tälle äsken luomalleni asiakkaalleni.

lasku.jpg

 

Laskun hyväksymisen/tallentamisen jälkeen voit tulostaa tarvittaessa kuitin asiakkaallesi PDF-tiedoston kautta. Lasku tallentuu automaattisesti Maksetuksi eli laskua ei tallenneta lainkaan Avoimet laskut näkymään. Lasku on löydettävissä Kaikki laskut näkymästä.

Myyntisaamisten siirto Luottokorttisaamisiin

Visma ePasseli muodostaa automaattisesti toisen tositteen tämänkaltaisesta myyntitapahtumasta, josssa myyntisaamiset siirretään Luottokorttisaamisiin odottelemaan korttiyhtiön tilitystä. Jos katsotaan aiemmin tehtyä laskua tarkemmin, niin huomataan että yhden laskutositteen (A81) sijasta ohjelma on muodostanut toisen tositteen (A82), joka näkyy Liittyvät tositteet kohdassa.

liittyva_tosite_laskulla.jpg

Tämän tositteen avulla Myyntisaamiset siirretään siis suoraan Luottokorttisaamisiin odottamaan pankkikortin tilitystä. Voidaan vielä katsoa kirjanpidosta tätä tositetta tarkemmin, jolloin se näyttää tältä:

tosite_kirjanpidossa.jpg

Niin kuin tositteen kirjauksista nähdään, niin laskun summa on siirretty Myyntisaamiset tililtä Luottokorttisaamisiin. Tällöin tämä summa on Luottokorttisaamisien tilillä niin kauan, kunnes raha tilitetään pankkitilillesi.

Korttimaksujen tilitys pankkitilille

Jos korttiyhtiösi on tilittänyt suoraan sen summan, jonka asiakkaasi on myös maksanut niin ohjelma tunnistaa tämän tapahtuman automaattisesti, kun Pankki ja kassatapahtumat toiminnosta löytyy tämä tilitetty summa omalta riviltään. Eli alla on kuva Pankki ja kassatapahtumat näkymästäni, josta löytyy tuo 29,00 EUR tilitys ja ohjelma on kohdistanut alustavasti tapahtuman automaattisesti.

pankkitilitys_sama_summa.jpg

Tässä vaiheessa riittää että Hyväksyt tämän tapahtuman, jolloin tosite muodostuu kirjanpitoosi. Jos katsotaan tästä muodostettua tositetta tarkemmin, niin huomataan että raha on siirretty Luottokorttisaamiset tililtä Pankkitilille.

tosite_pankkitilille.jpg

 

Jos korttiyhtiösi ottaa tietyn provision myyntitapahtumistasi, niin tällöin ohjelma ei tunnista tapahtumaa automaattisesti koska tilitetty summa on eri, mitä on aiemmin siirretty Luottokorttisaamisiin. Eli tässä esimerkissäni korttiyhtiöni on tilittänyt minulle 27,00 EUR, vaikka alkuperäinen myynti oli 29,00 EUR. Eli korttiyhtiöni on ottanut provisiota 2,00 EUR. 

pankkitilitys_eri_summa.jpg

Niin kuin ylläolevassa kuvassa huomataan, niin tämä tapahtuma odottaa manuaalista Kohdistusta. Klikataan Kohdista ja valitaan sieltä Tapahtuma liittyy: Talletus ja Talletuksen tyyppi: Oma tiliöinti

oma_tiliointi_provisio.jpg

Ylläolevassa kuvassa huomataan että Luottokorttisaamisiin (Kredit) olen kirjannut tuon 29,00 EUR, joka oli alkuperäisen laskuni summa. Pankkitilille (Debet) olen kirjannut 27,00 EUR, joka vastaa summaa joka on siirtynyt tililleni. Erottavan 2,00 EUR olen kirjannut Luottokorttiprovisiotilille (Debet) jolloin saan tiliöityä myös nämä provisiot kirjanpitooni.

 

Vinkki! 

Jos korttiyhtiösi tilittää nämä summat niin kuin tuossa viimeisemmässäni esimerkissä olen näyttänyt, eli he ottavat provision automaattisesti itsellensä ja tilittävät pienemmän summan mitä korttimyyntisi on ollut, niin suosittelen oman Kirjanpitomallin tekemistä. Tällöin sinun ei tarvitse erikseen etsiä näitä tilejä (Luottokorttisaamiset + Luottokorttiprovisiot) Oman tiliöinnin kautta, vaan voit valita suoraan Talletuksen tyyppi pudotusvalikosta tämän kirjanpitomallin. Tämä helpoittaa huomattavasti kirjauksien tekemistä.

Osanottajat,

Pysy kärryillä!

Klikkaa artikkelin oikeasta yläkulmasta kolmea pistettä ja "Tilaa". Näin saat ilmoitukset suoraan postilaatikkoosi, kun artikkeliin tulee jotain uutta. Valitse oikealta asetusvalikosta tilaa, niin pysyt mukana!