Mina produkter
Hjälp

Hur skapar jag en API nyckel?

18-01-2019 11:08 (Uppdaterad 08-02-2021)
  • 0 Svar
  • 0 gilla
  • 1584 Visningar

Om du behöver skapa en API-nyckel i Visma.net Project Management för att kunna använda API:et och få tillgång till dataöverföring mellan olika system - exempelvis Visma Administration Integration - förklarar vi nedan hur du navigerar i systemet för att skapa en sådan.

 

För att kunna skapa en nyckel behöver du först rätt behörigheter.

 

Om du är systemadministratör klickar du på din användarikon högst upp till höger och väljer Min profil. Bläddra i inställningsmenyn till vänster vidare till avsnittet SOAP API. 

Välj Tillåten på behörighet och klicka på slideknappen till höger Aktivera SOAP API. 

 

tillåtenAPI.PNG

 

Klicka sedan i fältet API-nyckel för att genrera, visa eller återställa nyckeln. 

 

För att Användare ska kunna skapa och använda API-nyckel måste en Administratör ge behörighet till Användaren för att kunna använda SOAP API. 

Som Administratör gå till Verktyg - Användarhantering. Klicka på den Användare som ska få tillgång och bläddra i inställningsmenyn till vänster vidare till SOAP API.

Välj Behörighet: Tillåten. 

 

Notera att Administratören kan inte skapa eller visa Användarens API-nyckel, endast ge behörighet till Användaren för att hämta och skicka data via API. 

Användaren kan nu skapa sin egen API-nyckel via Min profil likt beskrivet ovan för Administratörer. 

Medverkande

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här