avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

(updated by Elin Hammerud VISMA ‎23-03-2020 21:25 )
  • 7 Svar
  • 0 Liker
  • 1147 Visninger

Hvis den ansatte setter igjen firmabilen på jobb ved permittering, skal firmabilen avsluttes.

Vær oppmerksom på at beskatning av firmabil gjelder hele og påbegynte måneder bilen har stått til disposisjon for den ansatte. Det vil si at hvis bilen leveres tilbake til arbeidsgiver midt i mars måned, så skal bilen beskattes fullt ut for mars.

Gå til Kartotek | Fastlønn/trekk | Fri bil marker bilen og trykk enter slik at du kommer inn på fri bil. 

Skjermbildefribil.PNG

Trykk neste til du kommer til innstillinger. Endre fra status aktiv til status avsluttet, legg inn til dato

Skjermbildeavsluttefribil.PNG

Trykk neste, neste og lagre. Husk å lagre øverst på Fastlønn/trekk også.

Her kan det også være lurt å legge inn ett varsel i Periodens lønn | registrere pr person | Varselliste når bilen ble avsluttes og evt når den skal bli aktiv igjen etter at permitteringen er over.

Kommentarer
CONTRIBUTOR *

Hei!

Hvis man parkerer bilen 01.04, men blir kalt tilbake på jobb 25.04. Vil man unngå beskatning hvis man kun kjører bil i tjeneste, og fører kjørebok?

Hvis man ikke har et sted å parkere bilen, og den må stå parkert hjemme, hvordan "beviser" man at den ikke blir brukt?

Mvh

Silje

Hei@Silje Christensen1 For at de ikke skal få beskatning av firmabil må bilen parkeres på jobb og nøklene leveres arbeidsgiver. Blir de kalt tilbake på jobb 25.04. så blir det full beskatning av firmabil for hele april måned.

CONTRIBUTOR *

Tusen takk @Åse Brørby !

Noen idè til hvordan man praktisk kan løse det når selgeren bor i Trondheim, kontoret er i Vestby, og man helst ikke skal ta fly, tog, eller buss hjem? Kan det beviselig være parkert på en annen måte? Hos en leverandør av leasingselskapet?

Hei@Silje Christensen1 Har snakket med juridisk og de anbefaler at du tar kontakt med skatteetaten om dette. Hver sak må vurderes indviduelt.

CONTRIBUTOR *

Jeg chattet med Skatteetaten nå, fikk dette svaret:

"Kan jo evt ta bilde av km stand 01.04 og deretter på nytt 30.04
Det vil jo være det sikreste å ta bilde som kan dokumenteres med dato når det tas. Bildebevis er ok det når det ikke er mulighet til noe annen bevisføring."
CONTRIBUTOR *

Tusen tall @AMVlonn ! Noen spesielle krav til hva man tar bilde med? Eller vil datoen som kommer på opp kameraet på telefonen være godt nok? Jeg er ikke kapabel til å manipulere dette, men det kan jo være det er veldig enkelt 🙂

CONTRIBUTOR *

Hei, nei det vet jeg ikke... hva med dagens avis i bildet? Om man får plass 🙂