avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

(updated by Åse Brørby VISMA ‎25-05-2020 10:00 )
  • 17 Svar
  • 4 Liker
  • 3985 Visninger

Trekk i lønn under permittering/permisjon/sykmeldt

Hvis du skal trekke ansatte i lønn under permittering/permisjon eller sykmelding kan du lage ett automatisk trekk for dette ved å lage en ny lønnsart som henter ett beløp fra lønnsarten  for fastlønn.

Gå til Kartotek | Lønnsarter hent opp lønnsart 1 Fast lønn. Gå inn på fanen parametre. Ta vare på beløp på ett av grunnlagene som er ledig, for eksempel Grunnlag 1.

Fastlønn 1.PNG

Opprett så en ny lønnsart du kaller for trekk i lønn.

trekk i lønn_ny.png

Legg inn denne lønnsarten under Kartotek | Fastlønn/trekk og legg inn i sats hvor stor prosent som skal trekkes. Eks. viser 50 i feltet sats.

FastlønntrekkPNG.PNG

I periodens lønn vil den ansattes lønn se slik ut:

Periodenslønn.PNG

Legg inn ett varsel under Periodens lønn | registrere pr person | varselliste hvor lenge dette skal vare. For eksempel 18.05.20 Ta bort lart 21 tilbake fra permittering.

Leggeinnvarsel.PNG

Du vil få ett varsel når du logger deg på pc’ n på denne dagen og i den måneden det gjelder.

Du kan også ta ut varselliste i det bildet du legger inn varsel ved å tykker på skriver. Du kan også ta ut varselliste under Rapporter | Personalrapporter | Varselliste

Varselliste.PNG

Trykk på forhåndsvis:

Varsellisteforhåndsvise.PNG

Kommentarer
CONTRIBUTOR *

Hei,

er dette da måten å kjøre lønn på for en ansatt som er f.eks. 50% permittert? Man skal ikke legge inn 0,5 fastlønn, men 1 fastlønn og trekke 0,5 på denne lønnskoden?

Hei:)

Ja ,det stemmer.

Mvh

Renate

CONTRIBUTOR *

Hei igjen,

mht. lønn som allerede er utbetalt i mars, før ansatte ble permittert - hvordan løser man det for de dagene de ansatte får dagpenger i stedet? Må vi trekke dem på neste lønn eller kan det meldes inn til NAV at de har fått lønn, og så få det refundert?

Dette er vel en vanlig problemstilling uansett om det er 2 eller 15 dager med lønnsplikt.

CONTRIBUTOR *

Hei,

Skal ikke lønnsarten trekk i lønn redusere pensjonsgrunnlaget? Hvordan får en evt. meldt inn til pensjonsselskapet at den ansatte er permittert og lønn skal reduseres?

Mvh Andrine

Hei@Andrine Mostue1 Hvis dere har elektronisk overføring til pensjonstilbyderen deres må det stå noe i feltet pensjon på lønnsarten. Sett den til fastlønn slik at denne lønnsarten er lik lønnsart 1

Hei@AMVlonn De som allerede har gitt full i lønn i mars kan gjøre avtale med de ansatte om å trekke dette siden. Foreløpig har det ikke kommet på plass noe refusjonsordning fra Nav enda. Vi legger det ut på Visma Community Brukertips så fort vi vet noe

CONTRIBUTOR *

Hei. Jeg bruker en lønnsart lønnstrekk som er lagt opp slik som fastlønn. Må jeg da legger fastlønn under pensjon på lønnsarten.

Jeg har brukt samme lønnsart før også ved f.eks trekk i lønn etter 16. dager sykmelding og ved fravær uten lønn. Men da har det ikke ligget noe på pensjon. Hva er rett?

Hei@Øyvind Magnor Bøe Dette feltet har kun betydning hvis du har elektronisk innrapportering til pensjonstilbyder. Har du ikke det trenger det ikke stå noe i feltet pensjon på lønnsartene. Dette lønnstrekket skal jo trekke ned fastlønnen så da er det mest riktig at det står fastlønn i feltet pensjon på lønnsarten for trekk

CONTRIBUTOR *

Jeg rapporterer elektronisk til pensjonstilbyder. Før har det ikke ligget noe på pensjon. Bør det gjøre det også ved fravære/sykmeld etter 16 dager og ved ulønna fravær også?

Hei@Øyvind Magnor Bøe Det kan være greit å høre med pensjonstilbyder om dette om det skal ligge noe på disse lønnsartene. Det er de som bestemmer hva som skal innrapporteres til de

CONTRIBUTOR **

Denne lønnsarten for trekk i lønn vil jo da gjelde hele lønnsperioden? Når en ansatt med fastlønn er permittert 80% på slutten av lønnsperioden man kjører for nå, hva da? 

Hei @WencheStastad1  ja, dette gjelder da hele perioden. Om det bare er for noen dager, må du manuelt regne ut hva du skal redusere. Du kan overskrive beløpet på lønnsarten du har liggende fra før av. 

CONTRIBUTOR **

Hei,
Ja vi undrar också hur det blir med Trekk endast del av månad. Vi permitterar från den 14 april på 50%. Hur beräknar vi trekket? Utgår vi från kalenderdagar eller endast från arbetsdagar - hur får vi fram trekk per dag?

CONTRIBUTOR **

Vi har även några som är sykmeldte sedan flera veckor tillbaka.

Vi betalar full lønn även efter arbetsgiverperioden, hur blir det då om dessa blir permitterade? Ska deres lønn också trekkes till 50%?

Och om en ansatt är sykmeldt på 50% (utan lønn) och blir permittert på 50% hur funkar det då? Någon som vet?

CONTRIBUTOR **

Hei igen,

Var i Huldt & Lillevik kan vi se om vi har elektronisk innrapportering til pensjonstilbyder?
Vi tror inte att vi har det idag men vill vara säkra eftersom det inom vår organistation är bestämd att inbetaling till pensjon inte ska påverkas.

Tack på förhand
Malin

VISMA

Hei @MalinÅkerlund Du ser om dere har satt opp systemet til å bruke elektronisk pensjonsrapportering under Kartotek | Firmaoppsett | fane 7. Pensjonsrapportering 😊

CONTRIBUTOR *

Hei! 

Noen som har fått svar på hvordan men regner ut de som er permittert midt i måneden? Regner jeg ut en dagsats?

Mvh Silje