Mine områder
Hjelp

Hvordan avinstallerer jeg Mamut og SQL-server fra maskinen?

11-06-2009 09:00 (Sist oppdatert 14-08-2019)
  • 2 Svar
  • 0 liker
  • 2890 Visninger

Dersom du har installert Mamut på din maskin, men nå ønsker å fjerne det igjen, så må du avinstallere både Mamut og Microsoft SQL Server.


MERK: Ved å følge denne instruksen så vil alle databaser bli slettet, så det må foretas en sikkerhetskopi av dine data først hvis de skal beholdes.

Sikkerhetskopi kan tas ved å gå til Fil - Sikkerhetskopi - Utfør sikkerhetskopiering. Lagre sikkerhetskopien på et eksternt medium, les mer om det her.
Hvis du kun ønsker å fjerne programfilene til Mamut, så må du følge steg 1 og 2 i instruksen nedenfor, og hoppe over punkt 3.

Slik går du frem:

1.    Velg Start - Innstillinger i Windows og velg Apper/Programmer.

2.    Avinstaller alle utgaver av Mamut funnet her. 

3.    Om du ikke har andre programmer som benytter Microsoft SQL Server kan alle installasjoner av Microsoft SQL Server nå også avinstalleres. 

 

Mamut er nå avinstallert. Dersom du ønsker å bruke Mamut igjen, må du installere programmet på nytt. Bruk så veiviseren for å opprette en ny database eller tilbakeføre en sikkerhetskopi.

Kommentarer
Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous (Oppdatert ‎12-07-2019 20:11 ( )

Dere bør oppdatere denne artikkelen til å nevne at det kan være dette faktisk ligger under Microsoft SQL server 2008 eller Microsoft SQL server 2014. Det er jo ikke helt intuitivt. Jeg forsøkte først å gjøre nøyaktig slik det sto her, uten noe hell, men fant til slutt ut at det lå under Microsoft SQL server 2014. Klikket meg inn i kontrollpanel, apper og fant rett program. Valgte avinstaller og så videre valgte jeg remove. Fikk så opp en liste over MAMUT som lå der. Valgte MAMUT og klikket bare videre inntil den ble slettet helt. Dette var ikke helt lett å forstå når man ikke kjenner til bruk av SQL server, men det gikk fint å gjøre det slik.

andersjo
CONTRIBUTOR *
av andersjo

Tusen takk for tilbakemeldingen @Anonymous - vi skal sørge for å få oppdatert artikkelen slik at den blir korrekt.

Bidragsytere