Mine områder
Hjelp

Jeg får melding om at det er gått mer enn 2 år siden jeg oppdaterte mitt program

29-03-2012 09:00 (Sist oppdatert 25-01-2019)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 686 Visninger

Alle versjoner av Mamut har en innebygd “stoppdato” som er satt til 24 måneder etter at versjonen ble produsert av Mamut. Benyttes en versjon av Mamut på eller etter denne stoppdatoen vil du få beskjed ved oppstart av Mamut-systemet at du må oppdatere. Det er ikke mulig å benytte Mamut etter at denne datoen er passert.

Du vil få en melding 14 dager før utløpsdato. Du kan da klikke Lukk for å logge inn og benytte programmet som vanlig. Når utløpsdatoen er passert vil programmet lukkes og du får ikke logget inn.


Du finner informasjon om hvilken versjon du benytter ved å gå til menyen Hjelp-Om i ditt Mamut-program.
Dersom du benytter en av disse versjonene må du oppdatere til en nyere versjon før utløpsdato. Du kan laste ned nyeste versjon på siden for Nedlastinger
 

Se opplæringsvideoer og artikler her:
Oppdatering av Enbruker
Oppdatering av Flerbruker 

Merk at du i veiledningen og opplæringsvideoen blir anbefalt å ta en sikkerhetskopi. Vi vil alltid anbefale dette, men dersom du nå ikke får logget inn i programmet på grunn av utløpsdato, så kan du se bort fra punktet denne gangen. Det blir automatisk tatt en sikkerhetskopi før oppdateringen starter.


Ofte stilte spørsmål:

Må jeg oppdatere?
Ja, du vil ikke kunne benytte programmet etter utløpsdatoen.

Hvorfor må jeg oppdatere?
Alle versjoner av Mamut har en stoppdato. Årsaken til dette er at vi ikke støtter oppdatering fra versjoner som er eldre enn 2 år, og ønsker å sikre at våre kunder skal kunne oppdatere og ta i bruk ny funksjonalitet i fremtidige versjoner. Vi tilbyr heller ikke brukerstøtte på versjoner eldre enn 2 år.

Hvordan oppdaterer jeg? 
Du kan følge veiledningen og laste ned ny versjon på vår side for Nedlastinger

Jeg benytter Mamut i et nettverk, må jeg installere ny versjon på alle maskinene?

Ja, du må først installere ny versjon og oppdatere databasen på server, og så installere ny versjon på de andre maskinene.

I veiledningen står det at jeg må ta en sikkerhetskopi før jeg installerer ny versjon, men jeg kommer ikke inn i programmet for å gjøre det?

Det blir automatisk tatt en sikkerhetskopi under oppdateringen, så det trenger du ikke gjøre denne gangen.

 

Hva gjør jeg dersom installasjonen feiler?

 Les mer om hvilken informasjon vårt kundesenter trenger dersom installasjonen feiler 

 

Bidragsytere