Mine områder
Hjelp

Anleggsregister - Salg av deler av et anleggsmiddel

28-03-2017 18:34 (Sist oppdatert 07-10-2019)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 1991 Visninger

SPM:

Jeg prøver å føre salg av deler av anleggsmiddel nr 11, men får ikke dette til å stemme. Hvordan kan jeg endre "avgang til kostpris"? Selskapet har ikke solgt alt som er i anleggsmiddelet men bare en del av det.

 

SVAR:

I Total Anleggsregister er det definert at et hvert anleggsmiddel må ha et eget detaljkort. Vi har ikke støtte for delvis avgang på et anleggsmiddel i Total.

Dersom detaljkortet består av flere anleggsmidler må dette splittes opp i anskaffelseskost - akk.avskr. pr.1.1. hvor det anleggsmiddelet som er realisert nullstilles med automatisk gevinst-/tapsberegning etter årets avskrivninger.

Opprett et nytt detaljkort for det realiserte anleggsmiddelet med registrering av (evt estimert) andel anskaffelseskost - akk.avskr. pr.1.1. På det opprinnelige detaljkortet må ansk.kost og akk.avskr. pr.1.1. reduseres tilsvarende. Ved realisasjon tømmes anleggsmiddelets detaljkort for både ansk.kost og bokf.verdi 31.12. 

Dette er f.eks. aktuelt dersom et bygg som har vært ett anleggsmiddel seksjoneres i flere seksjoner, og seksjoner realiseres. 

Bidragsytere
Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"