Mine områder
Hjelp

Informasjon om overgangen fra Total årsoppgjør til Periode og år (Oppdatert 2023)

14-10-2022 14:19 (Sist oppdatert 18-10-2023)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 1893 Visninger

Total 2022 ble lansert  7 desember 2022. Dette ble siste utgaven av Total. Fra og med årsoppgjøret 2023 erstatter Total av vårt nye årsoppgjørs program Periode og år.

 

Kort sagt, Total kan ikke benyttes til årsoppgjør av noen selskapsformer i årsoppgjøret 2023 (kalenderåret 2024). 
For de som ikke er ferdig med årsoppgjøret 2022, kan ikke Total benyttes for selskapsformen ENK/EPF.  Disse klientene må tas i Visma Periode og år. Alle andre selskapstyper som vi tidligere støttet i Total 2021, kan fortsatt bruke Total 2022.

Hva skjer med support på Total i etter 31.12.2023?
Vanlig support på Total programmene opphører 31.12.2023, da Total programmet er faset ut etter 2022 sesongen.  De fleste har eller allerede har gått over til Periode og År. Antall henvendelser på Total har av den årsak falt betraktelig, og uten noe nytt program er det ikke hensiktsmessig med egen support på dette programmet. Ressursene overføres til Periode og år.
Det vil pr dags dato fortsatt være mulig å stille praktiske spørsmål via Total support eposten enn stund til, spesielt med tanke på overgang til Periode og År.
Men vanlig support henvendelser som går ut på (Men ikke begrenset til ) gjennomgang, analyse, avstemming, undersøkelse eller testing for brukerfeil mm; på Total klienter avsluttes 31.12.2023.
Vi antar at innen 2023 er over er forhåpentligvis de aller fleste helt ferdig med 2022 Årsoppgjøret og er veldig klare for 2023 årsoppgjør i Periode og År 🙂


Vi har i år mottatt en del spørsmål i forbindelse med overgangen fra Total (og Finale) til Periode og år. Eksempelvis "Hvorfor fases Total ut" "Hvordan overføre jeg mine data" mm. Dette og mer til finner du beskrevet her:
Ofte stilte spørsmål og problemstillinger for overgangen til Periode og år.

 

Mange lurer også på hva som skjer med de gamle Total programmene man har liggende etter å sagt opp Total.  Det korte svaret er ingenting 🙂

Les mer om dette her

Det står nevnt i øverst link, men vi tilbyr overgangs ordning for de som oppdager at de ikke kan flytte over alle klientene over til Perioide og år i 2022  fordi man f.eks. trenger funksjonalitet som kanskje ikke kommer før i 2023 årsoppgjøret. Ingen bekymring, da fakturabeløpet for Periode og år går til fratrekk/kreditering på Total årsoppgjørs fakturaen. Merk at dette skjer først på slutten av året, da vi jo først da vet hvor mange Periode og år klienter som ble innlevert og dermed skal faktureres.

 

Rent praktisk, hva gjør jeg som kunde nå?

Gå til følgende side og bestille Periode og år

Det er gratis å bestille. Først kommer en velkomst-epost. Og så inntil ca 1 "virkedøgn", får man epost med bekreftelse på opprettet bruker. Da kan du logge på og opprette din første klient. Du kan også opprette ubegrenset antall brukere gratis, i motsetning til i Total.

 

Oppretter man en klient med produktpakken "Periode", eller "Komplett" som inneholder Periode, man blir fakturert månedlig.
Man blir også fakturert om man velger årsoppgjør/årsoppgjpør pluss/komplett, og fullfører innsendingen av årsoppgjørettil Altinn. Først da blir man fakturert for årsoppgjørsklienten. Ingen innsending av årsoppgjøret, ingen faktura for årsoppgjøret!

 

Betyr det at jeg kan prøve Periode og år gratis? Ja, bare husk å velg årsoppgjør/årsoppgjør pluss produktpakken. Dette velges når man oppretter klienten.

Så kan du teste ut og prøve alle funksjonalitet helt fritt, foruten selve innsendingen til Altinn. Innsendingen er da det som medfører at du blir fakturert for klienten.

Trykk her for priser og pakker på Periode og år 

 

Har du spørsmål, send oss gjerne en epost på support.total@visma.com om temaet er hovedsaklig Total-relatert. Er det mest Periode og år, treffer du oss her support.py@visma.com


På gjensyn i Periode og År supporten  😀

Bidragsytere
Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"