avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Effektiv start for nye kunder i Total - fjorårstall, anleggsregister mv.

19-09-2016 22:35 (Sist oppdatert 07-10-2019)
  • 0 Svar
  • 0 Liker
  • 1163 Visninger

Hva er den mest effektive måten å komme i gang med Total på for en ny kunde som har drevet virksomhet i flere år? Jeg tenker spesielt på fjorårstall, anleggsregister mv. Årsoppgjøret for i fjor har blitt utarbeidet i Maestro

"Best practice" vil her være å laste inn fjorårstall fra altinn på klientene. Dette kan gjøre for klient enkeltvis innlogget på klient (Fil | Importer), men også fra klientregisteret, hvor du også kan hente inn for flere klienter samtidig. Da via altinn-knappen nede til høyre i Klientregisteret.

Deretter kan du importere du anleggsregister fra excel, etter at man har gjort eksport til excel av anleggsregister fra Maestro evt andre programmer (f.eks. Finale/Wolters Kluver (Akelius)). Excel-filen må da være sortert med informasjon som angitt i vår eksempel-fil. Denne eksempel-filen finner du i Anleggsregister under menyvalget "Importer fra excel" i info-teksten når du klikker på "her" angitt som link.

Importen av fjorårstall fra altinn til Total gir i tillegg startverdier 01.01. og grunnlagsverdier i både saldoskjema, bilskjema, formuesverdi fast eiendom, samt registrering av evt skattemessig fremførbart underskudd, for ikke å snakke om rett utfylling av forskjellsskjema pr.01.01.

Vær imidlertid oppmerksom på at du påser at konti i importert saldobalanse for året har kobling mot korrekte poster i næringsoppgaven / linje i årsregnskapet. Ved behov for redigering av koblinger på konto; Høyreklikk på kontolinje og velg Rediger. 

Funksjonen gir det med andre ord en svært effektiv oppstart på klienten, selv om du i overgangsåret med fjorårstall lastet fra altinn må "leve med" at kontonummer for fjoråret er tilsvarende anvendte poster i næringsoppgaven og kan bestå av flere underliggende saldoer fra fjorårets saldobalanse.

Kommende år vil fjorårstallene igjen være spesifisert som forventet. 

Lykke til!

Høstkonferanse 2021