Mine områder
Hjelp

Hva skjer med mitt gamle Total program når jeg bytter til Periode og år?

26-09-2022 15:20 (Sist oppdatert 22-11-2022)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 719 Visninger

I desember 2022 er det planlagt utgivelse av Total Årsoppgjør 2022.  Dette blir den første utgaven av Total årsoppgjør som ikke støtter årsoppgjør av enkeltpersonsforetak. Dette fordi Skatteetatean krever det innsendt fra og med 2022 årsoppgjøret via den nye skattemeldingen.

 

Total er bygd rundt den gamle skattemeldingen med skatteskjemaer. Dette fases nå ut av Skatteetaten. Visma Periode og år er bygd for nettopp den nye skattemeldingen, og vil ta over som gjeldende program for ENK klinter fra og med årsoppgjøret 2022.  Det vil være valgfritt for AS klienter, men det anbefales å minst ta noen AS årsoppgjør i Periode og år.

Fra og med årsoppgjøret 2023 må man bruke Periode og år.


Hva skjer da med mine gamle Total programmer når jeg ikke fornyer lisensen for Total og istedet bruker Periode og år?
Svaret er ingenting 🙂
Program(ene) er eid av deg/kunden, og vil fungere også etter oppsigelse. Vi stopper ingenting. Så det beholder dere som før, og kan bruke det som f.eks. et oppslagsverk.

 

Men husk at Total er og har alltid vært et lokal installert program. Ingenting er lagret som standard i "skyen" hos Visma. Det betyr at det er den enkelte kundes ansvar å passe på at pcen det er installert på er "frisk". Og at man har backup av (klient)data i tilfelle pcen skulle bli "syk".

 

Og så lenge Altinn fortsatt har åpent for innsending via gammel system på eldre årsoppgjør, vil man også kunne sende inne derfra.

Av erfaring vil Altinn over tid kutte støtte for eldre årsoppgjørs program. F.eks. RF1030 2021 vil de nok kutte støtten for innsending av i løpet av Q1 2023 slik de gjorde på tilsvarende tidspunkt for årene før.

 

Les mer om Visma sitt nye årsoppgjørs program Periode og år

Bidragsytere
Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"