Mine områder
Hjelp

Import av fjorårstall for nye klienter

30-11-2015 22:46 (Sist oppdatert 08-10-2019)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 1565 Visninger

Spm;

Jeg har fått to nye AS-klienter og en ny PN-klient. Hvordan kan jeg få på plass fjorårstallene til disse klientene på en effektiv måte?

 

Svar;

Den mest effektive måten vil være å laste ned fjorårstallene for disse tre klientene samtidig.

I klientregisteret vises Altinn-knappen nederst til høyre i skjermbildet. Klikk på denne og velg deretter «Last ned fjorårstall fra Altinn». Da vil det fremkomme en klientliste, hvor du huker av hvilke klienter du ønsker å importere fjorårstall for. Når det er gjort så klikker du på «Last ned».

Vær oppmerksom på hva du laster ned;

For AS ligger det under RF-1028, Skattemeldingen, som er hovedskjemaet, og tilsvarende RF-1030 for eier av personlig eiet næringsvirksomhet (PN-klient)

RF-1086 kan evt også være aktuell å laste ned dersom du ikke allerede har gjort ferdig AR-oppgaven for selskapet. Dersom AR-oppgaven er ferdigstilt må du IKKE laste ned RF-1086.

NB! Du må ha rettighet og passord samt "match" på fagsystem-ID ifht Altinn portalen for å få lastet ned fjorårstallene.

Det er også mulig å laste ned fjorårstall for den enkelte klient, dersom det er ønskelig. I så fall åpner man klientfilen og velger Fil | Importer | Fjorårstall fra Altinn.

 

HUSK at det alltid er mest effektivt at rettigheter på altinn delegeres til deres regnskaps-/revisjonskontor, og at du på altinn for ditt kontor har definert en fagsystemID / passord, som da alltid kan benyttes som standard fagsystemID i Total når du kommuniserer med altinn. 

Bidragsytere
Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"