Mine områder
Hjelp

Koble om til annen STD-/NS-konto i Total

04-12-2015 24:05 (Sist oppdatert 08-10-2019)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 1275 Visninger

Spm;

I denne klienten har jeg en konto som jeg ønsker å koble om til en annen STD konto. Hvordan gjør jeg det i Total?

 

Svar;

For å koble om en konto til en annen STD-konto: 
Gå til Saldobalanse under Opplysninger - Marker aktuell konto, høyreklikk med musepeker og velg «Rediger aktiv konto», alternativt velg "Rediger konto" på menyen i saldobalansen.

Da vil du få frem en dialog hvor du under «Koblingsinformasjon» på linjen NS-kontonr. kan koble om til en annen STD-/NS-konto, evt også med virkning for linje i årsregnskapet og/eller post i næringsoppgaven.

(Vår henvisning over til STD-/NS-konto innebærer at vi viser til Norsk Standard kontoplan.)

 

I Total anstrenger vi oss for å være basert på Norsk Standard kontoplan i så stor grad som mulig, med de konsekvenser dette for for øvrige skatteskjemaer samt årsregnskap. 

Vi anbefaler på generelt grunnlag at brukere av Total benytter de eksisterende konti man har definert i økonomi-/ERP-systemer, men med virkning for Total Årsoppgjør, redigerer man koblingen på kontonivå, som innebærer at en konto som i utgangspunktet skulle tilsi en annen kobling, blir korrekt via overnevnte funksjon som nevnt ved "Rediger konto". 

 

Vær også oppmerksom på at en redigering av en konto i en årsversjon av Total, vil bli husket av Total til neste års versjon. På dette grunnlaget anbefaler vi å benytte eksisterende kontoplan, men påse rett kobling med virkning for næringsoppgave og årsregnskap i Total. 

I tillegg til saldobalansen anbefaler vi spesielt kontospesifisert næringsoppgave og kontospesifisert årsregnskap, som rapporter til gjennomgang for å påse at konti har fått rett kobling mot post i næringsoppgaven / linje i årsregnskapet. 

 

Lykke til!

Bidragsytere
Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"