Mine områder
Hjelp

Hotbar og "roller" i Visma Global - effektivisering

21-07-2015 17:00 (Sist oppdatert 06-07-2018)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 1255 Visninger

For å effektivisere arbeidet i Visma Global er det fint å kjenne til tilpasninger i "Hotbaren" til høyre i Visma Global og de ulike rollene. 

 

Hotbar

Helt til høyre i Visma Global ligger hotbaren (hurtigmeny). Ved å høyreklikke på et ledig sted kan du fjerne og legge til fra alternativene du har der utifra hva som passer til din hverdag:

 

Hurtigmenyen til høyre.PNG

Du kan også trykke på pilen i "Hotbaren" - da vil "Hotbaren forsvinne når du ikke holder musepekeren over. Da får du utnyttet den plassen til rutinene du jobber med istedet. 

 

Hvis du ikke vil ha hotbar på høyere side i skjermbildet kan du få den på venstre og motsatt!

Gå på "Verktøy / Mine innstillinger / Generelle innstillinger". I feltet "Hotbar posisjon" kan du velge posisjon. 

 

Åpne skjermbilder i Hotbaren
Nederste del av "Hotbaren" er det en oversikt over de skjermbildene eller rollene som er aktive.

  • Du kan åpne eller lukke skjermbildeoversikten ved å klikke på pilen nederst i "Hotbar"-området.
  • Du kan skifte mellom skjermbildene ved å klikke på dem i skjermbildeoversikten.

  • Ved å høyre klikke i skjermbilde oversikten får du følgende valg:
    Minimer - Minimerer et skjermbilde.
    Maksimer- Åpner skjermbilde til full størrelse.
    Gjennomrett - Åpner et skjermbilde til den størrelse skjermbilde hadde før skjermbilde ble minimert
    Lukk -Lukker et skjermbilde
    Lukk alle - Lukker alle aktive skjermbilder.
    Flytt - Gir mulighet for å flytte et skjermbilde med pil taster eller mus.

 

Roller

I "Hotbaren" så kan du ha de ulike rollene fremme:

  • Økonomimedarbeider
  • Økonomisjef
  • Selger
  • Ordrebehandler
  • Innkjøper
  • Lagermedarbeider
  • Administrator

Under disse rollene har vi samlet de ulike skjermbildene som er naturlig for de ulike rollene. Gjør deg kjent med disse.

 

Du har også en siste rolle; "Min rolle". I denne rollen kan du selv tilpasse hva som skal ligge av skjermbilder. Det gjøres på følgende måte:

  • Påse at skjermbildet "Min rolle" er lukket
  • Gå inn i f.eks. rollen "Økonomimedarbeider".
  • Ta tak i den fanen du vil ha med over - dra og slipp den over "Min rolle"
  • Da legger den seg under "Min rolle"
  • Dette kan du gjøre med flere skjermbilder

  • Når du skal fjerne rutiner fra "Min rolle" klikker du ganske enkelt på kartotekfanen til uønsket rutine og klikker Slett i den fremkomne lille menyen.
Bidragsytere
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"