Mine områder
Hjelp

Verktøylinjer i Visma Global

06-05-2014 22:30 (Sist oppdatert 23-07-2019)
  • 3 Svar
  • 0 liker
  • 3901 Visninger

Ved hjelp av verktøylinjer kan man sette hva som skal vises av hjelpe ikoner. På toppen av skjermbildet under hovedmenyen, ligger det en konfigurerbar verktøylinje.

 

Verktøylinjer.PNG

 

Verktøylinjen består av flere sett med knapper som du kan velge å ta ut og inn av verktøylinjen. Dette gjør du fra "Vis"-menyen. Du kan dermed ha samtlige verktøylinjer liggende framme på menyen, eller noen. Antakelig vil du synes det er praktisk å ha samtlige knapper som har med den daglige driften av systemet å gjøre framme, mens for eksempel "Design"-verktøylinjen bare tas fram hvis du faktisk skal bruke disse knappene (forutsatt at du har kjøpt "DesignStudio"-modulen).

 

Ulike verktøylinjer

Følgende verktøylinjer er felles for Visma Global, Visma CRM og Visma Lønn:

  • "Hoved"-verktøylinjen inneholder redigeringsfunksjoner og systemfunksjoner, for eksempel ny, lagre.
  • "Internett utforsker"-verktøylinjen gir tilgang til knapper for å navigere på Internett.
  • "Design"-verktøylinjen bruker du i "DesignStudio". "DesignStudio" er en separat modul som du bruker til å redigere skjermbilder og rapporter.
  • I tillegg kan du ha verktøylinjer som er spesielle for det programmet du kjører.

Verktøylinjene kan legges til ulike steder i skjermbildet. En verktøylinje har et "håndtak" i venstre kant som du kan gripe fatt i med musepekeren. Verktøylinjen flyttes ved å ta tak i venstrekanten av verktøylinjen, holde musetasten nede og dra linjen til ønsket sted.

 

  • Lagre - De endringene du gjør blir lagret. "Lagre"-knappen vil også flytte ikonene opp til en linje, dersom de ligger på flere linjer under hverandre.
  • Avbryt - Når du klikker på "Avbryt"-knappen, går du ut av skjermbildet uten at det blir tatt hensyn til de endringene du har gjort.
Kommentarer
KirBar
CONTRIBUTOR **
av KirBar

Hei,

 

jeg har problemer med at verktøylinjene ligger over flere linjer i Global.

 

Jeg følger oppskriften over, men når jeg lagrer, så legger ikke linjene seg på en linje. Jeg flytter de slik at ligger på en linje. Når jeg avslutter Global og går inn igjen, så ligger de over flere linjer igjen.

 

Er det andre som opplever dette? 

 

Hva gjør jeg for å beholde endringene jeg gjør?

 

 

Ronny Årdal
PARTNER
av Ronny Årdal

Hei,

 

Vi har opplevd det samme ein del ganger hos oss sjølv og kunder at verktøylinjene i Global legg seg over flere linjer i staden for ei linje. Då har løysinga våre å slette ein nøkkel i Windows registeret.

 

Avslutte Global først, må vere ute av Global når du endrer registryinstillingene, ellers vil endringane du gjer bli overskreve med gamle verdier når du avslutter Global.

 

Gå deretter i Windows registry (Start | Kjør | Regedit) og bla deg fram til HKEY_CURRENT_USER\Software\Rubicon\Global-Profiles\

Slett MainFrame mappa (Ta eventuelt ein kopi av registeret før du gjer endringer om du er usikker)


MainFrame.png

 

Start Global på nytt og sjå om verktøylinje då ligg på ei linje i staden at kvar av verktøylinje i Global ligg på kvar si linje i Global.

KirBar
CONTRIBUTOR **
av KirBar

Flott, takk 🙂

Bidragsytere
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"