Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Forfallsdato i forhåndsvisning

av Anonymous

Hei

Forfallsdato blir et helt tilfeldig tall (ikke dato) under forhåndsvisning av faktura før den sendes. Ser ut til at forfallsdato styres av fakturadato, som settes når faktura sendes. Stemmer det?

Vår kunde følte dette virket utrygt, og føler derfor han må legge inn fakturadato manuelt (noe som gjør det litt mer tungvint og tidkrevende). Slik ser han at fakturadato og forfallsdato er riktig før han sender avgårde på epost.

Han ønsker også å printe ut fakturaene han sender kundene sine, og synes det er enklest å printe ut forhåndsvisningen fremfor å printe fra fakturaarkiv i etterkant. For å få denne forfallsdatoen riktig, må han da igjen legge inn fakturadato.

Finnes det en løsning på dette som gjør det enklere for han?

Tine

3 SVAR 3
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Takk for svar, begge to. Jeg tror nok ikke han printer ut med tanke på pliktig dokumentasjon. Dette er nok en del av en intern rutine som bunner ut i dårlig erfaring med (dårlig programmerte) automatiserte prosesser. Uansett burde han jo printe den sendte fakturaen, dette skal jeg gi han tilbakemelding om. 

Han har jo fortsatt en usikkerhet rundt dette å sende avgårde noe han ikke får sett hvordan faktisk blir før han sender (siden forhåndsvisning ikke viser fakturanummer og riktige datoer). Er det noen tanker om å programmere dette slik at man faktisk får sett at dette er riktig før man godkjenner og sender?

Ørnulf Lindset
CHAMPION *

av Ørnulf Lindset

Hei,

Et annet moment her er jo at forhåndsvisningen faktisk ikke inneholder fakturanummeret, og at det står med store bokstaver over hele fakturaen at det er en forhåndsvisning. Forhåndsvisningen duger nok dessverre ikke som pliktig dokumentasjon, så det er nok nødvendig å skrive ut fra fakturaarkivet.

av Svein Holanger

Hei

Hvis man ikke legger inn noe i datofeltene, så vil WebFaktura sette inn dagens dato når man sender fakturaen og beregne forfallsdato ut fra hvor mange dager kreditt kunden her. Hvis man legger i datoene manuelt. så kommer dette opp i forhåndsvisningen. Anbefaler at de skriver ut fakturaen i etter at den er produsert/sendt.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"