Mine områder
Hjelp
Jamie Butler
CONTRIBUTOR *

Dagdiett - måltidsfradrag for frokost?

av Jamie Butler

Hei,

 

Spørsmål vedrørende måltidsfradrag ved dagdiett, som jeg tilsynelatende ikke finner eksakt svar på;

 

Ved overnattingsdiett (kr 780,-), beregnes måltidsfradrag på frokost til kr 156,- i Visma Expense, som er 20% av diettbeløpet. Så langt alt vel. Og 30% for lunsj og 50% for middag.

 

Men er det ikke samme %-fordeling ved dagdiett? Ser at dersom man huker av for frokost dekket ved dagdiett (kr 307,-), så trekkes kr 156,-, som er det samme ved overnattingsdiett, men selvsagt langt over 20%. Er dette riktig?

 

Og så mitt nøkkelspørsmål: vi har flere som arbeider 8 timer med det som må kunne kalles normal arbeidstid (kl. 8-16), og det har hos enkelte ansatte vært en oppfatning at man ikke huker av for måltidsfradrag for frokost (har man ikke fått dekket måltid av eks. kunder, så fører man full diett på kr 307,-). Men blir dette riktig, all den tid de sannsynligvis har rukket å spise frokost hjemme hos seg selv på morgenen?

2 SVAR 2
Britt-Aina Østrem
CHAMPION ***

av Britt-Aina Østrem

Vi har ihvertfall kommet til det at det er samme trekkbeløp på dagdiett som på døgndiett; "frokost er frokost". Mener bestemt at jeg kom over en plass hvor dette var nevnt, - har ikke tid akkurat nå til å finne ut hvor.

Så til det andre du lurte på: jeg tenker som så at de ikke får frokosten dekket av andre - så da skal de ha den dekket gjennom dietten; 307,-.

Jamie Butler
CONTRIBUTOR *

av Jamie Butler

Hei,

 

Takk for svar!

 

Ser jo for øvrig at dette også gjelder lunsj- og middagssatser i Visma Expense; dvs. at alle måltidsfradrag på dagdiett er basert på måltidsfradragssatser på overnattingsdiett, iht. en 20%, 30% og 50% fordeling.

 

Grunnen til at jeg stusser over måltidsfradrag for frokost på dagdietten, er grunnlaget for at man i det hele tatt mottar diett; nemlig tilgang til kantine eller annet spisested. Noe som man har dersom man er hjemme og spiser frokost.

 

I Visma Expense er det kun et krav om arbeid utover 6 timer for å motta dagdiett. Men er ikke regelverket egentlig slik at man også må utenfor en radius av 15 km fra eget hjem/arbeidsplass for å motta denne dietten? Nettopp med bakgrunn i at dersom man er innenfor denne radiusen, så kan man fint rekke hjem for en matbit, og ergo skal huke av for måltidsfradrag for lunsj. Mao. er tilgangen til spisested (eget hjem) avgjørende for utbetaling av diett.

 

Når man først drar tankene i denne retningen, så kan man sågar stille spørsmål ved middag også – denne lager vel folk (i de aller fleste tilfeller) hjemme etter endt arbeidsdag. I denne kontekst kan man da spørre hvorfor måltidsfradrag for frokost og middag i det hele tatt er alternativer for dagdietten?

 

Supert om noen med kjennskap til dette kan svare – og også supert med tilbakemeldinger fra andre om hvordan dette praktiseres ulike plasser.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"