Mine områder

Logg inn Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
CONTRIBUTOR **

Feriepenger av sykepenger

Hei,

hadde en ansatt innom som mente han ikke hadde fått nok feriepenger av sykepengene sine. Dette fordi han hadde vært sykemeldt både i 2017 og over i 2018, og ifølge han hadde han da krav på ny 48 dagers periode når nytt år begynte.

Jeg søkte litt på NAV og fant følgende:

Hvis stønadsperioden går fra et kalenderår og over i neste – for eksempel fra 2017 til 2018 – vil du i 2018 få utbetalt feriepenger av de dagene du var syk i 2017. Feriepenger av de dagene du var syk i 2018 får du først utbetalt i 2019. Du kan altså få utbetalt feriepenger for 48 sykepengedager i opptjeningsåret 2017 og for nye 48 dager i opptjeningsåret 2018.     

Jeg var av den oppfatningen at en sykemeldingsperiode var den samme, om den varte bare i inneværende år, eller om man f.eks var sykemeldt fra 1 oktober til 3 mars.

Ut i fra det som står her, så skal man beregne nye 48 dager når man bikker nytt år??

Noen som har noe greie på dette?

På forhånd takk for svar.

1 SVAR 1

Sv: Feriepenger av sykepenger

Hei

Det beregnes feriepenger av de første 48 sykepengedagene i opptjeningsåret. Det vil si at når det er nytt opptjeningsår, så beregnes det feriepenger av nye 48 sykepengedager. Dette gjelder også dersom sykefraværet går fra et opptjeningsår inn i et nytt opptjeningsår.

Med vennlig hilsen,
Monica/fagansvarligHR
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community