Mine områder
Hjelp
Svanhild Berg Haga
CONTRIBUTOR *

Trekk i lønn for ferie

av Svanhild Berg Haga

Vi trekker hele ferien på lønnsutbetaling i juni, men hvordan blir det når en ansatt har høyere lønn i mai, juni og juli pga annen stilling disse mnd? Jeg har kun trukket ferie av hans egen ordinære lønn, men ble usikker når 15  av feriedagene er i juli når han har høyere lønn. Har dette noe å si, eller er det feriepengebeløpet som blir avgjørende her? 

1 SVAR 1

av Monica Bremtun-Olaussen -

Hei @Svanhild Berg Haga 

Det man trekker når feriepengene utbetales, er det man har krav på å få tilbake når man senere avvikler ferien sin. Det vil si trekkes han ferie av sin ordinære lønn, så er det den har krav på å få tilbake når han avvikler ferie på et senere tidspunkt.

 

Eksempel: 

Arbeidstaker har 40 000 kroner i månedslønn. I juni utbetales feriepenger, og arbeidstaker trekkes for ferie som vanlig basert på denne lønnen. 

 

I juli går arbeidstaker opp i lønn. Han får nå 60 000 kroner i månedslønn. Han avvikler så 15 dager ferie i august. De dagene han avvikler ferie i august, får han tilbakebetalt det han ble trukket i juni, altså basert på 40 000 i månedslønn, ( dvs han får utbetalt ca. 27 688 kroner de dagene han avvikler ferie). 

 

Hva han skulle hatt utbetalt om han var på jobb har ingen betydning, da det er hva han faktisk ble trukket i juni som avgjør hva han får utbetalt når han avvikler ferie.


Med vennlig hilsen,
Monica/Legal advisor
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"