Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

overtid/mertid på a-melding

av Anonymous

Noen som har funnet en grei løsning for å få rapportert overtid riktig på a-melding?

Per i dag rapporterer vi nok inn litt for mye overtid siden det ikke skal rapporteres inn som overtid før etter 40 timers uke.

 

5 SVAR 5
Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum

Timeregnskapssystemet må i så tilfelle legge arbeidstid over 9 timer på én dag som overtid samt legge de første 2,5 timene med "overtid" hver uke som "Mertid, ikke overtid iht. AML". Denne mertiden må da gå mot en annen lønnsart enn overtid iht. AML. Teknisk sett bør det derfor være mulig å lage et slikt system. Har tatt opp dette med vår leverandør av timregnskapssystem før og sagt at har man investert i et slikt system bør man også kunne forvente å kunne få ut overtidsbruken etter loven fra dette. Noe annet mener jeg egentlig må være å anse som en vesentlige mangel ved et slikt produkt. Kommer arbeidstilsynet på kontroll vil man jo ikke overrapportere overtidsbruken slik mange da nå dessverre sikkert gjør?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Jeg tror nesten det er umulig.

Må ha lønnsarter som heter "Overtidsbetaling, men ikke overtid" da 😉

Men vanskelig å lage system på når de forskjellige skal slå inn.

Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum

Den vil nok ikke bli endret så du må da forklare systemleverandøren hvordan dere må ha det for fremtiden for å få til en 100% korrekt innrapportering i a-meldingen. Det har vært lite fokus på denne problemstillingen til nå så de fleste rapporterer nok all "overtid" som overtid etter arbeidsmiljøloven. De aller fleste har nok heller aldri hatt med slik mertid i inntektsgrunnlaget de har innrapportert for sykepenger osv.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Utfordringen er at vi bruker timeregistreringssystem der vi programmerer det til å slå inn som overtid etter så og så mange timer.

Vanskelig når det varierer fra uke til uke.

 

Tror ikke vi kan vente på at arbeidsmiljøloven endres.

 

Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum

Da må man ha egen lønnsart for "overtid" som ikke er det i henhold til arbeidsmiljøloven. Lite praktisk da man heller ikke der og da (når man fører sine timer) vet om det blir den ene eller andre typen overtid når uka er avsluttet. Forslår at de skriver om arbeidsmiljøloven slik at man daglig vet om man snakker om overtid etter arbeidmiljølovens bestemmelser eller ikke.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"