Mine områder
Hjelp
Linda W. Gjerde
CHAMPION **

Ferie/feriepenger for arbeidstaker over 60 år

av Linda W. Gjerde

Hei,

Jeg har ansatte som er fylt 60 år og følgelig har 5 uker ferie + ekstraferie på 6 virkedager. Det må nevnes at vi er timeslønte. Vi utbetaler alle feriepengene i juni (både de ordinære og for de over 60 år). Jeg ser at ikke all ferien blir tatt og har til og med fått beskjed om at jeg kan bare stryke ferien de har tilgode, for de klarer ikke å få avviklet den! Dette blir jo ikke riktig! De har jo fått utbetalt feriepengene og hvis de ikke tar ut ferie og jobber i stedet, får de jo både feriepenger og lønn! Hva gjør jeg?

Er det hjemlet i Ferieloven når den ekstra ferieuken for arbeidstakere over 60 år skal taes. Må den ansatte ha tatt ut full ferie (5 uker) først? Kan den ekstra ferieuken overføres til neste ferieår slik som hovedferien?

2 SVAR 2
Godkjent løsning
Rebekka Bjånesøy
CHAMPION *

av Rebekka Bjånesøy

Hei,

det er arbeidsgiver som skal sørge for at ferien blir avviklet. Fastsett dato for ferien som ikke kan overføres. Din plikt til å sørge for at ferien blir tatt ut i år kommer foran regelen om at den ansatte skal ha 2 mnd varsel.

 

Jeg har hørt at det faktisk er mulig for arbeidstakere å kreve feriepenger i ferien sin selv om de allerede har fått de. Dette fordi arbeidsgiver i strid med loven har utbetalt feirepengene før ferien blir avviklet.

Men sjanen for at det skjer er nok liten.

 

Til neste år bør du vente med å utbetale feriepenger til de faktisk avvikler ferie.

 

Man kan overføre 10 feriedager (14 dersom man har 5 uker ferie).

Dette gjelder uavhengig av om man har ekstra ferieuke eller ei.

Rebekka Bjånesøy
CHAMPION *

Regnet ikke med lørdager (som er en virkedag) i antall feriedager i svaret over. 

Jeg tenkte 5 dager per uke.

 

 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"