Mine områder
Hjelp
Gitte Hvaal
CONTRIBUTOR **

Feriepenger av sykepenger - 48 dager

av Gitte Hvaal

Hei, prøvde å legge inn dette på forumet for HR/Lønn - men der var det null respons.

Noen som har noe greie på dette her?

 

Feriepenger av sykepenger  
 

Hei,

hadde en ansatt innom som mente han ikke hadde fått nok feriepenger av sykepengene sine. Dette fordi han hadde vært sykemeldt både i 2017 og over i 2018, og ifølge han hadde han da krav på ny 48 dagers periode når nytt år begynte.

 

Jeg søkte litt på NAV og fant følgende:

 

Hvis stønadsperioden går fra et kalenderår og over i neste – for eksempel fra 2017 til 2018 – vil du i 2018 få utbetalt feriepenger av de dagene du var syk i 2017. Feriepenger av de dagene du var syk i 2018 får du først utbetalt i 2019. Du kan altså få utbetalt feriepenger for 48 sykepengedager i opptjeningsåret 2017 og for nye 48 dager i opptjeningsåret 2018.     

 

Jeg var av den oppfatningen at en sykemeldingsperiode var den samme, om den varte bare i inneværende år, eller om man f.eks var sykemeldt fra 1 oktober til 3 mars.

Ut i fra det som står her, så skal man beregne nye 48 dager når man bikker nytt år??

Noen som har noe greie på dette?

 

På forhånd takk for svar.

3 SVAR 3
Anne Kate Bø
CONTRIBUTOR **

av Anne Kate Bø

Hei

NAV betaler ut feriepenger av sykepenger for inntil 48 sykepengedager hvert opptjeningsår. Det vil si at du må regne 48 nye dager når du begynner på nytt år.
 

Gitte Hvaal
CONTRIBUTOR **

av Gitte Hvaal

Hjelp, her har jeg gått glipp av informasjon, skjønner jeg.

Så jeg skal se bort ifra en sammenhengende sykemeldingsperiode, så lenge den går over på nytt år, og regne nye 48 dager med feriepengegrunnlag m.a.o ?

Godkjent løsning
Anne Kate Bø
CONTRIBUTOR **

av Anne Kate Bø

Ja, selv om det er en sammenhengende sykdomsperiode, må du regne nye 48 dager med feriepengegrunnlag når du bikker nytt inntektsår.

Se ferieloven §10

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"