Mine områder
Hjelp
Venke Sørøy
CONTRIBUTOR ***

Feriepenger - månedslønn

av Venke Sørøy

Hei . Vi har en nyansatt som ønsker full ferietrekk i juni. Dette fører selvfølgelig til negativ lønn, hvordan løser dere dette i praksis? 

 

Vi har også ansatte over 60 som ikke ønsker utbetaling av den siste uken i juni. Jeg trekker da som normalt 30/26 deler i juni, men blir det da korrekt at jeg trekker 6/26 deler når medarbeider tar ut den siste ferieuken, altså når jeg utbetaler de siste feriepengene ? 🙂

 

 

 

9 SVAR 9
Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum

Alle har krav på lønnsslipp hver måned. Trekk i lønn for ferie skal innrapporteres på egen lønnsbeskrivelse den måneden trekket skjer, så både månedslønn og trekk skal innrapporteres. På nettsiden til Skatteetaten har alle tilgang til en egen rapport som heter "Mine inntekter og arbeidsforhold". Føler denne glimrende og detaljerte rapporten dessverre er en godt bevart hemmelighet for landets lønnsmottakere. Man kan velge periode og år og får fult innsyn i hva alle arbeidsgivere innrapporter månedlig.

Venke Sørøy
CONTRIBUTOR ***

av Venke Sørøy

Takk for svar 🙂 Kan jeg spørre om hvordan du løser negativ lønn i feriemnd ? Benytter du samme fremgangsmåte som Marianne ?

 

Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum

Jeg avslutter aldri en lønnskjøring med negativ lønn på noen. I slike tilfeller avtaler vi at trekket i lønn for ferie fordeles over minimum to måneder. Vi aktiverte derfor aldri ordningen for negativ lønn i Huldt & Lillevik og har foreløpig ikke sett på den løsningen i Payroll.

Venke Sørøy
CONTRIBUTOR ***

av Venke Sørøy

Høres veldig fornuftig ut, takk for svar 🙂

Godkjent løsning
Marianne Nilsen2
CHAMPION ***

av Marianne Nilsen2

Vi kjører ikke negativ lønn vi heller, men kjører 0 lønn på de ansatte som ikke har feriepenger. Med andre ord det negative beløpet fører vi til  + på en trekkart og fører det samme beløpet til trekk mnd. etter. Du skal ikke få lov til å kjøre negativ lønn i H&L.

Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum

Høres ut som en grei løsning det. Det var sikkert i gamle Micro 80 Lønn man måtte huke av for å ta i bruk negativ lønn da. Ser at det i Huldt & Lillevik er en egen lønnsart som heter "Utligning negativ lønn". Om man får feriepenger fra gammel arbeidsgiver utbetalt nå i juni er det nok greit med null i lønn denne måneden. I andre tilfeller prøver vi å få det til å bli litt utbetaling alle måneder så kan da velge å fordele trekket i lønn for årets ferie over flere måneder.

Venke Sørøy
CONTRIBUTOR ***

av Venke Sørøy

Tusen takk for svar, kommer til å følge din måte på løsning 🙂

 

Venke Sørøy
CONTRIBUTOR ***

av Venke Sørøy

Tar gjerne imot flere tibakemeldinger på dette. Jeg har en arbeidstaker som hevder at siste arbeidsgiver ikke ga ut lønnsslipp i juni mnd pga av negativ lønn. Det jeg lurer på er om det er lov, da vil det jo ikke bli noen lønnsregistreringer på medarbeider denne mnd? 🙂

 

Marianne Nilsen2
CHAMPION ***

av Marianne Nilsen2

Hei

Negativ lønn føres til pluss og trekkes fra samme lønnsart neste mnd.  vi bruker en som heter diverse trekk.

Ang. 6 ferieuka så bør vel det gå greit.

 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"