Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Firmabil og feriepenger og skatt

av Anonymous

Har lest at en ikke må skatte av firmabil den mnd feriepengene utbetales, men hvordan kan det gjøres i Huldt og Lillevik? Jeg kan ikke endre "skatt" på lønnsarten, så den kommer med i skattegrunnlaget, og beregnes skatt av, selv om jeg har valgt "Skatt ved ferielønn (null skatt)" ved lønnsberegning. Hvordan kan jeg løse det enkelt at det ikke skal beregnes skatt av firmabil?

7 SVAR 7
Mette Helene Solø1
CHAMPION **

av Mette Helene Solø1

Har samme problemet vi også.

 

I tillegg blir de som til vanlig har %-trekk alltid feil. Men sånn har det vært i flere år. Jeg har kontrollert alle lønningene, og av 21 lønninger var det feil skatt på 13. 😞 Det virker som om H & L beregner skatt av alle postene unntatt feriepenger, og det er vilkårlig om det havner på tabelltrekk eller %-trekk. Det som havner på tabelltrekk kommer ut med kr 0,- i skatt, men det som havner på %-trekk kommer med.

 

Godkjent løsning
Marit Winge Pedersen
CONTRIBUTOR ***

Svar fra Marianne G er riktig, men en liten tilføyelse. 2 forutsetninger for at dette skal fungere i HL er at det er generert trekk for feriefravær og Skatt ved ferielønn (nullskatt) ved beregning.

Dette har bestandig fungert hos oss. 

 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Jeg må generer trekk for ferie for at det ikke skal beregnes skatt av firmabil? Jeg har provisjonslønnede, de får ikke lønn når de har ferie, så jeg trekker dem ikke noe. Må jeg generere 0/0 ferietrekk dager? Vil det fungere?

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Jeg la inn fastlønn 1,- kr på en ansatt og trekk feriedager 22/22, kjørte lønnsberegning, da ble det ikke skatt på naturalytelsene på noen av de ansatte i den ansattgruppen . Gikk på den ene ansatte og slettet fastlønnen og trekket på 1,- etterpå. Tusen takk for tipset. 🙂

Anne-Lise Loland
CONTRIBUTOR *

av Anne-Lise Loland

Hei, har samme problemet selv. Må være noe nytt i systemet i år. Ser ansatte som har fimabil får skatt på naturalytelser selv om en velger skatt ved ferielønn, mens de som ikke har firmabil får ikke skatt.

Er ikke mye skatt det er, så litt usikker hva det faktisk er beregnet skatt av. Ca 9,5% av det som står oppført som trekkgrunnlag.

Marianne G
CONTRIBUTOR ***

av Marianne G

Har du tabelltrekk på lønnsarten for fri bil? Da vil det gå automatisk når du kjører feriepenger. Samme som for fri telefon, gruppeliv etc. Alle naturalytelser som ligger fast inne for beregning av skatt månedelig skal ha tabell på lønnsarten.

 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Ja, har tabelltrekk på firmabil. Prøvde å legge inn prosenttrekk, men det beregnes skatt da også. Hvis jeg setter "Nei" på skatt firmabil, så får jeg feilmelding ved generering. Vil ikke ha skatt på naturalytelsene.. må jeg inn manuelt pr person og korrigere skatten?

 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"